سن مناسب برای ارتودنسی


ارتودنسی یکی از پر مخاطب ترین تخصص های دندانپزشکی است که به تراز کردن دندان ها می پردازد. از آن جایی که ارتودنسی یک تخصص در دندانپزشکی است؛ لذا اگر قصد انجام ارتودنسی دارید، می بایستی که به دنبال دندانپزشک متخصص ارتودنسی باشید.

ارتوندسی روشی برای اصلاح به هم ریختگی دندان ها

بهترین زمان برای انجام ارتودنسی

البته با روش های نوین ارتودنسی امکان انجام ارتودنسی در هر سنی وجود دارد؛ اما در بعضی از سنین انجام ارتودنسی نتایج بهتری را به همراه دارد. بهترین سن برای انجام ارتودنسی بین ۸ تا ۹ سال است. در این سن اختلالات بزرگی مانند دندان اضافه یا کم و یا جلو و عقب بودن فک بدون انجام هزینه های زیاد برای جراحی فک قابل درمان می باشد. البته لازم به ذکر است که اگر تنها مشکل دندان ها نامنظم بودن آن ها باشد، بهترین زمان برای انجام ارتودنسی، دوره نوجوانی یعنی سنین ۱۲ تا ۱۵ سالگی است؛ چرا که در این سن دندان ها توانایی حرکت و جابجایی سریع را دارا می باشند.

انواع ارتودنسی

ارتودنسی انواع مختلف ثابت و متحرک دارد که نوع متحرک آن برای کودکان و نوع ثابت آن برای بزرگسالان کاربرد دارد. معمولاً از نوع ثابت آن، در زمانی که رویش دندان ها کامل شده است، استفاده می شود.

مراقبت از دندان های ارتودنسی شده

نحوه تمیز کردن دندان های ارتودنسی شده

در صورتی که برای مرتب کردن دندان های خود از ارتودنسی استفاده کرده اید، باید برای شست و شوی دندان های خود موارد زیر را رعایت کنید:

  • شست و شوی کامل دندان ها بعد از هر وعده غذایی

دهان، محیط مناسبی برای رشد باکتری ها می باشد که شست و شوی دندان ها بعد از هر وعده غذایی باعث می شود از رشد باکتری ها جلوگیری شود.

  • کشیدن نخ دندان

نخ دندان برای از بین بردن غذاهای به دام افتاده در بین دندان ها بسیار کارآمد است.

  • تمیز کردن سیم ارتودنسی

تمیز کردن مرتب سیم ارتودنسی بسیار اهمیت دارد. در صورتی که از ارتودنسی متحرک استفاده می کنید آن را با آب گرم و صابون ضد باکتری بشویید و در صورتی که از ارتودنسی ثابت استفاده می کنید، مسواک زدن روش مناسبی برای تمیز کردن سیم های ارتودنسی می باشد.

تمیز کردن دندان های ارتوندسی شده به شیوه صحیح و به طور منظم اهمیت بسیاری دارد

غذاهای مضر برای دندان های ارتودنسی شده

  • غذاهایی که باعث رنگ شدن دندان می شود.

مصرف غذاها یا نوشیدنی هایی که باعث رنگ شدن دندان ها می شوند، بخصوص زمانی که دندان ها دارای ارتودنسی هستند، غذاها باعث لکه دار شدن آن ها می شوند.

  • آب نبات و شیرینی

مصرف بیش از حد آب نبات و شیرینی، خطر ابتلا به التهاب لثه و یا حفره ها را افزایش می دهد.

  • غذاهای سفت و سخت

جویدن و خوردن غذاهای سفت و سخت باعث جدا شدن اجزای ثابت ارتودنسی از روی دندان ها می شود.

  • خوراکی های چسبناک

خوراکی های چسبناک به دندان ها و سیم ارتودنسی می چسبند و جدا کردن آن ها ممکن است باعث جدا شدن اجزای دستگاه ارتودنسی شود.

نظری ثبت نشده

نظر شما