آیا تصمیم خود را در مورد خون بند ناف نوزادتان گرفته اید؟


تازمانی که جنین در داخل رحم مادر قرار دارد، خون بند ناف نیز همواره دارای جریان است که این خون سرشار از سلول های بنیادی می باشد. در گذشته بعد از تولد نوزاد، خون باقی مانده در بند ناف و جفت به عنوان یک زباله بیمارستانی دور انداخته میشد؛ اما امروزه دانشمندان دریافتند که این خون، غنی از سلول های بنیادی و خونساز مفید است که برای درمان بیماری های خاص بسیار کاربردی می باشد. در هر سی سی خون بند ناف حدود ۱۰۰ هزار سلول بنیادی وجود که پس از تولد نوزاد در بند ناف باقی می ماند. خون بند ناف تیره رنگ بوده و حجمی حدود ۶۰ سی سی دارد.

بانک خون بند ناف، خون بند ناف را برای استفاده نوزاد در آینده ذخیره می کند.

از خون بند ناف برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

پزشکان از خون بند ناف برای درمان ۷۱ نوع بیماری مختلف استفاده می کنند که مهمترین این بیماری ها عبارتند از:

  • اختلالات سلول های بنیادی
  • سرطان مغز استخوان حاد و مزمن
  • بیماری های نقص در تولید لنفوسیت ها
  • اختلالات ارثی گلبول های قرمز
  • ناهنجاری های سیستم ایمنی مادرزادی


آیا اهدای خون بند ناف خطرناک است؟

اهدای خون بند ناف برای جنین و مادر کاملاً بی خطر می باشد. روش جمع آوری خون بند ناف به این صورت است که پس از تولد نوزاد، خون موجود در بند ناف و جفت جدا شده، در سرنگ یا کیسه جمع آوری می شود. در تمام این پروسه هیچ آسیبی به مادر و جنین وارد نمی شود و از طرفی این پروسه کاملاً بدون درد است.

خون بند ناف

مدت زمان نگهداری خون بند ناف

دانشمندان مدت زمان نگهداری خون بند ناف را حدود ۲۵ تا ۳۰ سال تخمین زده اند. در حال حاضر دانشمندان توانسته اند از خون بند ناف منجمد شده ۱۰ ساله استفاده کنند. مطالعات نشان می دهد فرآیند انجماد سبب حفظ سلول های بنیادی در مدت زمان انجماد خواهد شد.

انواع بانک های خون بند ناف

  • بانک خون بند ناف عمومی

این بانک جهت جمع آوری نمونه های اهدایی خیرخواهانه برای دیگران و برای کارهای تحقیقاتی احداث شده است. البته این بانک در موارد خاص، خون بند ناف نوزاد را برای خانواده هایی که بیماری شناخته شده و قابل درمان با سلول بنیادی دارند، برای مدت محدود نگهداری می کند.

  • بانک خون بند ناف اختصاصی

این بانک با دریافت هزینه برای نگهداری، جمع آوری و ذخیره سازی از خانواده نوزاد، خون بند ناف را برای نوزاد یا خانواده اش ذخیره می کند.

  • بانک خون بند ناف ترکیبی

این بانک خون بند ناف هر دو نوع فعالیت بانک خون بند ناف اختصاصی و عمومی را دارد. به این صورت که با استفاده از هزینه های دریافتی در بخش خصوصی، نیازهای مالی بخش عمومی را پوشش می دهد؛ از طرفی اگر والدین به هر دلیل از نگهداری نمونه خود انصراف دهند، با رضایت آن ها این نمونه به بخش عمومی انتقال داده می شود.

از مزایای خون بند ناف این است که میتوان در درمانی یزخی از بیماری ها از آن استفاده کرد

آیا ایران بانک خون بند ناف دارد؟

در ایران چهار بانک خون بند ناف وجود دارد که شامل بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان، بانک خون بند ناف انتقال خون، بانک خون بند ناف مرکز پیوند مغز و استخوان بیمارستان شریعتی و همچنین بانک خون بند ناف در شرکت بن یاخته های رویان می باشد.

نحوه درخواست برای ذخیره خون بند ناف نوزاد

در صورتی که تمایل دارید خون بند ناف نوزادتان را ذخیره کنید، قبل از زایمان این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید تا پزشک با مراکز بانک خون بند ناف هماهنگ کند؛ چرا که باید یک نماینده از بانک خون بند ناف در هنگام زایمان در اتاق زایمان حضور داشته باشد و پس از جمع آوری خون بند ناف، آن را سریعاً به بانک انتقال دهد.

نظری ثبت نشده

نظر شما