تاثیر سایز فولیکول در پسردار شدن؛ شایعه یا واقعیت؟


تعیین جنسیت جنین این روزها یکی از مباحث پرطرفدار قبل از لقاح است. اغلب زوجین برای تعیین جنسیت از رژیم غذایی، دوش واژینال، نزدیکی در زمان خاصی از بازه تخمک گذاری و… استفاده می کنند. یکی از عمده ترین مباحث در بحث تعیین جنسیت، ارتباط سایز فولیکول با جنسیت جنین می باشد.

فولیکول چیست؟

فولیکول در واقع پوششی است که تخمک نابالغ در آن قرار دارد و مراحل تکامل خود را در آن طی می کند. تخمک بعد از بالغ شدن و با پاره شدن دیواره فولیکول، در بازه تخمک گذاری آزاد می شود.

تاثیر سایز فولیکول در پسردار شدن

چرخه رشد فولیکول

با منظم شدن سیکل عادت ماهیانه، هیپوتالاموس هورمون گنادوتروپین ترشح می کند. این هورمون پس از دریافت توسط هیپوفیز قدامی سبب ترشح هورمون FSH و LH می شود. پس از اتمام دوره پریود، هورمون FSH بر ۱۵ تا ۲۰ فولیکول اثر گذاشته و سبب رشد آن ها می شود. از میان این مجموعه تنها یک فولیکول به طور کامل رشد می کند و به فولیکول غالب تبدیل می شود. فولیکول حدود ۲۴ ساعت قبل از زمان تخمک گذاری به حداکثر سایز خود می رسد که در این مرحله به آن فولیکول تخمک گذاری یا فولیکول غالب می گویند.

اندازه فولیکول مناسب برای بارداری

اندازه نرمال فولیکول برای بارداری، حدود ۱۸ تا ۳۶ میلی متر می باشد. در واقع خانم با داشتن فولیکول با اندازه مذکور و اقدام در بازه تخمک گذاری می تواند باردار شود.

تعداد و اندازه فولیکول
بیشتر بخوانید: تعداد و اندازه فولیکول مناسب برای بارداری

اندازه فولیکول و تعیین جنسیت جنین

جالب است بدانید اندازه فولیکول ارتباطی با جنسیت جنین و دختردار یا پسردار شدن ندارد. علت این موضوع این است که هر سلول ۴۶ عدد یا بعبارتی ۲۳ جفت کروموزوم دارد. از میان این ۲۳ جفت، ۲۲ جفت کروموزوم غیرجنسی و یک جفت کروموزوم جنسی است. اگر جفت کروموزوم جنسی جنین XX باشد، جنسیت جنین مؤنث و اگر XY باشد، جنسیت جنین مذکر است.

اندازه فولیکول ارتباطی با جنسیت جنین ندارد


سلول جنسی خانم یا همان تخمک دارای کروموزوم X است که در واقع خانم در تعیین جنسیت جنین اثرگذار نمی باشد. اما سلول های جنسی آقا یا همان اسپرم دو دسته هستند؛ برخی از آن ها دارای کروموزوم X و برخی دارای کروموزوم Y می باشند که اگر در زمان لقاح، اسپرم حاوی کروموزوم X با تخمک لقاح پیدا کند جنسیت جنین دختر و اگر اسپرم حاوی کروموزوم Y با تخمک لقاح پیدا کند، جنسیت جنین پسر خواهد شد؛ بنابراین این باور که سایز فولیکول بر جنسیت جنین اثرگذار است اصلاً صحت ندارد.

تعیین جنسیت
بیشتر بخوانید: چه زمانی جنسیت جنین مشخص می شود؟

تعیین جنسیت جنین پسر قبل از بارداری

امروزه بر خلاف گذشته، تعیین جنسیت جنین یک رؤیا نیست و با روش‌های پزشکی می‌توان جنسیت دلخواه فرزند را با دقتی نزدیک به ۱۰۰ درصد انتخاب کرد. دقیق‌ترین و رایج‌ترین روش تعیین جنسیت پسر یا دختر، روش آی وی اف (IVF) است که طی آن با تحریک تخمدان تعدادی تخمک از زن و یک نمونه اسپرم از مرد گرفته می‌شود.

در حقیقت، اسپرم، تعیین‌کننده جنسیت جنین است؛ زیرا برخی از اسپرم‌ها حامل کروموزوم مردانه (Y) و برخی دیگر حامل کروموزم زنانه (X) می‌باشند. اما تمام تخمک‌های بانوان حامل کروموزوم زنانه هستند. بر این اساس و با توجه به اینکه کدام اسپرم تخمک را بارور نموده، یک ارگانیسم مردانه (ژنوتیپ 46XY) یا یک ارگانیسم زنانه (ژنوتیپ 46XX) شکل خواهد گرفت و جنسیت جنین مشخص می‌شود.

برای تعیین جنسیت به روش PGD پس از تشکیل رویان‌ها، از بافت تعدادی از آن‌ها نمونه‌گیری شده و سپس فرایند انجماد یا فریز جنین روی آن‌ها صورت می‌گیرد. پس از بررسی‌های ژنتیکی و تعیین جنسیت این رویان‌ها، جنین با جنسیت پسر یا دختر رفع انجماد می‌شود و به رحم مادر انتقال می‌یابد.

تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی
بیشتر بخوانید: روش pgd؛ بهترین روش تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری


16 دیدگاه

نظر شما

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام‌ من‌ زن‌ سی‌وچهار‌ ساله‌ام‌. سه‌ تا‌ دختر‌ دارم‌ برای‌ پسرزایی‌‌ پنج‌ تا‌ اچ‌سی‌جی‌‌ زده‌ام‌ و در‌روزهای‌ چهارده‌ و پانزده‌ و شانزدهم‌ نزدیکی‌ داشنه‌ام‌ ولی‌ بازهم‌ پریود‌ شدم‌ ممنون‌می‌شم‌ در یافتن‌ علت‌ کمکم‌ کنید.

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام وقت بخیر

      آمپول hcg برای تحریک تخمک گذاری هست و تضمینی برای پسر دار شدن نیست و اگر قصد پسر دار شدن دارید باید ای وی اف با تعیین جنسیت انجام دهید. اگر تمایل دارید درباره تعیین جنسیت با ای وی اف بدانید، مطلب روش pgd رادینا سلامت را از دست ندهید.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام لانه گزینی در قسمت چپ ویا راست رحم نشون دهنده جنسیت جنین هست؟؟ لانه گزینی چپ دختر لانه گزینی راست پسر

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز،

      تخمک گذاری در تخمدان چپ یا راست ربطی به جنسیت جنین ندارد. اگر تمایل دارید درباره راه های تعیین جنسیت جنین بیشتر بدانید، مطلب "انواع روش های تعیین جنسیت جنین" رادینا سلامت را از دست ندهید.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سایز فولیکولم مناسبه برای بارداری ولی تخمک رها نمیشه از تخمدان .بنظر شما مشکل از هورمون اف اچ‌و ال اچ‌هست یا دلیل دیگه ای داره؟

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز،

      برای نظر دادن باید جواب آزمایش های شما بررسی شود. شما می توانید از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید: 09223401365

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    باسلام ۳۷ سال دارم و تعدادتخمکهای تخمدان سمت چپ طی چنین بار سونوگرافی فقط ۵ عدد و تخمدان سمت راست پوچ و بدون تخمک هست.دیروز عمل تخمک کشی برای آی وی اف انجام شد ولی متاسفانه کیفیت و کمیت تخمک پایین بود.توصیه ی جنابعالی برای افزایش تخمک باکیفیت چیست؟لطفا راهنمایی بفرمایید

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز

      باید دید که ذخیره تخمدان شما چند هست.

      در صورت انجام ازمایش amh برای راهنمایی می توانید به شماره 09223401365 در واتس اپ یا تلگرام پیام بزارید.



  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من ۳۲ سال دارم وبرای تعیین جنسیت پسر میخواهم آی یو اف انجام بدم. در سونو روز نهم پریود تخمدان سمت چپ یک عدد به اندازه تخمدان سمت راست ۳عدد به اندازه ۱۵و۱۰و۱۰ ابا تعداد کافی است جواب ازمایش ذخیره تخمدان۷/۸میباشد. میتونم انجام بدم؟

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز

      برای انجام ای وی اف مناسب است.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام وقت شما بخیر برای پسر زایی اقدام کردم ماه قبل دو فولیکول ۲۲و۲۳ داشتم‌ ک نشد.این ماه هم دک فولیکول ۱۶و۱۷ دارم ک دکتر گفت این برای دختر خوبه و آمپول بتامتازون امروز زدم‌ ک فردا سونو بدم برای فولیکول بهتر تاثیر آمپول بتامتازون روی فولیکول چی هست؟؟

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام روز ۹ بعد پریودم سونو انجام دادم فولیکول ۱۷ سمت راست دارم آمپول آزاد سازی واسه دوروز بعداز سونو تزریق کنم آیا شانس پسر دار شدن دارم

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام سایز فولیکولم ۱۸و ضخامت آندومتر.۵۵م بود برای پسر زایی خوبه؟

    • پیش فرض
      فاطمه وجهی
      -

      دوست عزیز سلام

      باید دید سونو در روز چندم قاعدگی انجام شده

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام روز یازدهم پریود سونو دادم اندازه فولیکول ۱۱بودمیتونم برای پسر دار شدن اقدام کنم

    • پیش فرض
      کاربر
      -

      من ۴۳ سالمه ایو ار انجام دادم ولی پریود شدم