کرونا در کودکان؛ آنچه باید بدانید!


بیماری کرونا یا کووید ۱۹ یک بیماری عفونی تنفسی با منشأ هفتمین ویروس از مجموعه ویروس های انسانی کرونا است که از اواخر سال ۲۰۱۹ در کشور چین شیوع پیدا کرده و به سرعت به سرتاسر جهان منتقل شده است. اگرچه این بیماری با درصد مرگ و میر پایین _بین ۳ تا ۴ درصد_ جزو بیماری های خطرناک به حساب نمی آید، اما سرعت شیوع بالای ویروس کرونا نگرانی هایی را برای افراد مختلف به ویژه والدین ایجاد کرده است. در اینجا به نکاتی که والدین باید درباره کرونا در کودکان بدانند اشاره می کنیم.

لازم است کودکان نیز همانند سایر افراد نکات بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

آیا ویروس کرونا روی کودکان اثر می گذارد؟

با توجه به ساختار ویروس کرونا، هیچ دلیل علمی بر بی تأثیری این ویروس روی کودکان یافت نشده است. با این حال داده های آماری موجود تاکنون نشان می دهد درصد کمی از افراد مبتلا به کرونا، در رده سنی کودک بوده اند و تعداد بیماران وخیم در این محدوده سنی بسیار کم گزارش شده است. در هر صورت با توجه به اهمیت جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و افزایش تعداد مبتلایان، لازم است کودکان نیز همانند سایر افراد نکات بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

اگر فرزندم علائم کرونا را داشت چه کار کنم؟

علائم شایع کرونا مانند تب، تنگی نفس و سرفه های خشک ممکن است در کودکان نیز مشاهده شود، اما باید توجه داشت که بسیاری از علائم کرونا مشترک با بیماری هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی است. با توجه به این که نیمکره شمالی در حال حاضر در فصل شیوع آنفولانزا قرار دارد، ممکن است علائم فرزند شما مربوط به این بیماری باشد.

در صورت مشاهده علائم اولیه بیماری در فرزند خود، با رعایت نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک برای او و خودتان، ابتدا به صورت تلفنی با مراکز درمانی تماس بگیرید و شرایط را گزارش دهید. پس از دریافت نوبت به پزشک مراجعه کنید و در تمام مدت از رعایت موارد پیشگیرانه مانند شستن مرتب دست ها با آب و صابون، استفاده از ماسک و دستکش یکبار مصرف، نوشیدن مایعات نسبتاً داغ و… برای خود و فرزندتان غافل نشوید.

لزوم قرنطینه کودکان در منزل

ممکن است والدین به دلیل نگرانی از ابتلای فرزند خود به بیماری کرونا، تمایل به قرنطینه او در منزل داشته باشند. همان طور که اشاره شد، تاکنون موارد بسیار کمی از وضعیت حاد کودکان مبتلا به کرونا گزارش شده است. همچنین ممکن است کودکی به ویروس کرونا مبتلا باشد و هیچ علائمی از خود نشان ندهد که همین موضوع موجب می شود کودکان، ناقلان خوبی برای ویروس کرونا باشند. به همین منظور قرنطینه کامل کودکان در منزل و ممنوعیت خروج آن ها اگرچه ضرورت چندانی برای جلوگیری از ابتلای کودکان ندارد اما بهترین روش برای کنترل و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا محسوب می شود.

به فرزندان خود نحوه رعایت نکات بهداشتی را آموزش دهید و در صورت ضرورت برای خروج از منزل و تردد در اماکن پرخطر، موارد پیشگیرانه را رعایت کنید.

آموزش نحوه صحیح شستن دست ها به کودک

به فرزندتان آموزش دهید که نکات زیر را برای شستشوی دست ها یاد بگیرد و ‌رعایت کند:

  • شیر آب را باز کند و دست ها را کاملاً زیر آب قرار دهد.
  • تمام قسمت های پشت و روی دست ها را به صابون آغشته کند.
  • حداقل به مدت ۲۰ ثانیه هر دو دست به ویژه لای انگشت ها و زیر ناخن ها را با کف صابون ماساژ دهد.
  • دست ها را با آب به طور کامل تمیز بشوید.
  • از دستمال کاغذی یا حوله یک بار مصرف برای خشک کردن دست ها و بستن شیر آب استفاده کند.


به فرزندان خود نکات شست و شوی صحیح دست ها را یاد دهید

آیا ویروس کرونا از مادر به جنین منتقل می شود؟

یکی از نگرانی های والدین به ویژه زنان باردار، احتمال انتقال ویروس از مادر به جنین است. تاکنون شواهدی مبنی بر این نوع انتقال گزارش نشده و اصلی ترین روش انتقال ویروس از طریق مجاری تنفسی مانند دهان و بینی و همچنین چشم ها بوده است. با این حال زنان باردار در صورت مشاهده علائم مشکوک به کرونا لازم است با پزشک متخصص مشورت کنند و توصیه های او را برای کاهش خطرات احتمالی به کار گیرند.

کرونا و بارداری
بیشتر بخوانید: تأثیر کرونا بر بارداری

آیا کرونا از طریق شیردهی به نوزاد منتقل می شود؟

همان طور که بیان شد، اصلی ترین راه انتقال کرونا از طریق چشم و دهان و بینی است و احتمال کمی در انتقال ویروس از طریق تغذیه نوزاد با شیر مادر وجود دارد؛ اما مادران مشکوک به کرونا لازم است هنگام شیردهی از ماسک استفاده کنند و دست های خود را قبل و بعد از تماس با نوزاد کاملاً با آب و صابون شستشو دهند.

در صورتی که مادر به شدت بیمار باشد بهتر است از روش دوشیدن شیر در ظرف استفاده شود و فرد دیگری با رعایت نکات بهداشتی، شیر را به نوزاد دهد.

نظری ثبت نشده

نظر شما