بهترین مشاوره خانواده با یک دکتر روانشناس


مشاوره خانواده، شاخه ای از روان درمانی است که با خانواده ها و زوجین به لحاظ روابط و تعاملات کار می کند تا بتوانند در این زمینه مشکلات خود را حل کرده و به الگوهای ارتباطی سالم تری دست بیابند.

رویکردهای مختلف بر این باورند که بهترین مشاوره خانواده صرف نظر از منشأ مشکل و صرف نظر از اینکه مراجعین آن را یک مشکل “فردی” یا “خانوادگی” می دانند، درگیر کردن خانواده ها در راه حل ها غالباً به نفع مراجعین است. بهترین مشاوره خانواده همه اعضاء خانواده را معمولاً به طور مستقیم در جلسه مشاوره مشارکت می دهد.

بنابراین جلسات مشاوره خانواده به نحوی مدیریت می شود که نقاط مثبت تقویت شوند و آزادی و پشتیبانی در سیستم گسترده تری فراخوانی شود.

در سال های اولیه شکل گیری خانواده درمانی بسیاری از روانشناسان، خانواده را به روشی محدود و سنتی تعریف می کردند که معمولاً شامل والدین و فرزندان می شدند. همانطور که این زمینه تکامل یافت، مفهوم خانواده بیشتر گسترش یافت و معیارهای سلامت خانواده به گونه ای تعریف شدند که مشاوره خانواده مسیر واضحی برای دست یابی به سلامت در اختیار داشته باشد.

جلسات مشاوره خانواده

جلسات مشاوره خانواده چگونه برگزار می شود؟

تعداد جلسات مشاوره خانواده بستگی به مشکلات و شرایط دارد، اما میانگین آن ۵ تا ۲۰جلسه است. یک درمانگر خانواده معمولاً همزمان با چندین عضو خانواده ملاقات می کند. این کار باعث می شود الگوهای ارتباطی و تعاملی هم برای مشاور و هم برای خانواده مشخص و واضح شود. گرچه در جلسات مشاوره خانواده مشاور حضور دارد اما نحوه تعامل اعضاء با یکدیگر انعکاسی از تعامل های آنها در محیط خانه است.

مداخلات درمانی معمولاً به جای تجزیه و تحلیل انگیزه های ذهنی ناخودآگاه یا آسیب های اولیه کودکی افراد، بر الگوهای ارتباطی فعلی متمرکز است – اگرچه برخی از رویکردهای مشاوره خانواده این موارد را نظر می گیرند. ویژگی بارز مشاوره خانواده به جای تعداد افراد حاضر در جلسه مشاوره، چشم انداز و چارچوب تحلیلی آن است. مشاور خانواده به طور ویژه ای یک درمانگر رابطه ای است: او بیشتر به آنچه در بین افراد اتفاق می افتد توجه دارد تا به مسائل درون فردی.

در مشاوره خانواده به جای تلاش برای شناسایی دلیل یک مشکل، بیشتر به دنبال راه حل ها و راهکارهایی است که آن مشکل را حل کند. حتی گاهی اوقات برخی خانواده ها متمرکز شدن روی دلیل مشکلات را مساوی با مقصر پیدا کردن می بینند و ممکن است واکنش های دفاعی ناسازگار نشان دهند.

مشاوره خانواده به جای تلاش برای شناسایی دلیل یک مشکل، بیشتر به دنبال راه حل ها و راهکارهایی است که آن مشکل را حل کند.

آیا مشاوره خانواده مفید است؟

مشاوره خانواده از پشتوانه پژوهشی قوی برخوردار است. بر اساس مطالعات انجام گرفته مشاوره خانواده دومین درمان موثر برای مشکلات روانشناختی گزارش شده است. مشاوره خانواده یا همان خانواده درمانی حتی در درمان قطعی برخی مشکلات مزمن روانشناختی نیز تاثیرگذار گزارش شده است.

برای اینکه خود شما نیز از تاثیرگذار بودن مشاوره اطمینان پیدا کنید می توانید قبل از مشاوره این پرسش ها را از مشاور بپرسید:

  • “آیا می توانید پیشینه آموزشی خود در زمینه مشاوره خانواده را توضیح دهید؟”
  • “نگرش شما در مورد نجات یک ازدواج مشکل در مقابل کمک به زوجین برای جدا شدن چیست؟”
  • “دیدگاه شما درباره وقتی یکی از طرفین به طور جدی در حال پایان دادن به ازدواج است و دیگری می خواهد در رابطه بماند، چیست؟”
  • “چه درصدی از فعالیت های شما شامل خانواده درمانی و چه درصدی متخص به درمان های فردی می شود؟”

آیا با فواید مشاوره خانواده آشنا هستید؟

خانواده ها می توانند در صورت بروز هرگونه واقعه استرس زا مانند مشکلات مالی، طلاق یا مرگ یک دوست عزیز که ممکن است روابط خانوادگی را تحت تاثر قرار دهد، از مشاوره بهره مند شوند. علاوه بر این، می توانند برای درمان مشکلات سلامت روان یک عضو که بر کل خانواده تأثیر نیز می گذارد از مشاور کمک بگیرند. این مشکلات شامل افسردگی، سوء مصرف مواد، بیماری مزمن و مشکلات خوردن یا نگرانی های روزمره مانند مشکلات ارتباطی، درگیری بین فردی یا مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان باشد.

مشاوره خانواده با هدف ارتقاء تفاهم و همکاری بین اعضاء خانواده و حل مشکلات یک یا چند نفر از اعضاء شکل گرفته است. به عنوان مثال، اگر کودک مشکلات اجتماعی و تحصیلی داشته باشد، مشاور بر روی الگوهای خانواده که ممکن است در عملکرد کودک نقش داشته باشد، متمرکز می شود و صرفا مشکلات را در خود کودک جستجو نمی کند.

اعضای خانواده می توانند با کمترین تلاش، شرایطی که به رفتار ناخواسته کودک منجر می شود را شناسایی و تغییر دهند.

فواید مشاوره خانواده

مشاوره خانواده مثبت گرا

مشاوره خانواده مثبت گرا، تئوری سیستم ها و روانشناسی مثبت گرا را با هم ترکیب کرده تا رویکردی که بر نقاط قوت خانواده تاکید دارد و رشد هر یک از اعضای خانواده را تقویت می کند، بدست آورد. مشاوره خانواده مثبت گرا جنبه های منحصر به فردی دارد. با این حال، گرچه این رویکرد مبتنی بر تحقیقات بسیاری است اما هنوز مطالعات علمی در حال بررسی اثربخشی آن هستند.

خانواده درمانی مثبت گرا ریشه های عمیقی در استنباط خانواده ها به عنوان یک سیستم یکپارچه دارد. مشاوره خانواده مثبت گرا به عنوان یک رویکرد جدید در خانواده درمانی بر این باور است که گاهی متمرکز شدن بر مشکلات آنها را شدت می بخشد ولی در مقابل با تقویت استعدادهای ارتباطی خانواده ها می توان سلامت آنها را نیز افزایش داد.

مشاوره خانواده مثبت گرا در سطح ذهنی مربوط به تجارب روانشناختی ارزشمند است: بهزیستی ، رضایت مندی (از گذشته)؛ امید و خوش بینی (برای آینده)؛ و خوشبختی (در زمان حال). در سطح فردی، مرتبط با خصوصیات فردی مثبت است: ظرفیت عشق و علاقه، شجاعت، مهارت بین فردی، حساسیت زیبایی شناختی، پشتکار، بخشش، اصالت، ذهنیت آینده نگر، معنویت، استعداد بالا و خرد.

برای دریافت بهترین مشاوره خانواده چه عواملی را در نظر بگیریم؟

مشاوره خانواده توسط روانشناسی انجام می شود که مجوزهای مشاوره ازدواج و خانواده را دریافت کرده باشد. سایر متخصصان بهداشت روان مانند متخصصین روانشناسی، مددکاران اجتماعی، و روانپزشکان که آموزشهای رسمی در رویکردهای خانواده درمانی دریافت کرده اند نیز ممکن است این مشاوره را در کار خود بگنجانند.

این روش درمانی متمرکز بر راه حل یافتن و کوتاه مدت است و به طور معمول به جلسات زیادی نیاز ندارد. جلسات اغلب یک بار در هفته برگزار می شود و به طور معمول ۵۰ دقیقه طول می کشد. تعداد اعضای خانواده که در هر جلسه شرکت می کنند بسته به اهداف درمانی ممکن است متفاوت باشد و غالباً یک مشاور جلسات فردی را به عنوان مکمل جلسات خانواده در نظر می گیرد. مشاوره خانواده در مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی ارائه می شود.

دریافت بهترین مشاوره خانواده

انواع مشاوره خانواده را بهتر بشناسیم

اکثر انواع مشاوره خانواده به شدت از تئوری سیستم ها استفاده می کنند، این تئوری سلامت خانواده را مبتنی بر الگوی تعاملی اعضاء می بیند. با این حال برخی دیگر از خانواده درمانی ها مبتنی بر رویکردهای روانشناختی مانند رویکرد تجربی، شناختی- رفتاری و روان پویایی هستند. سیستم های مشاوره خانواده ادعا می کنند که پویایی درونی نظام خانواده می تواند باعث ایجاد و حفظ رفتارهای سالم در اعضای خانواده شود.

تمام رویکردهای خانواده درمانی به منظور کمک به خانواده ها در بهبود ارتباطات، حل مسئله و مهارت های مقابله و تقویت حس ارتباط آنها با یکدیگر طراحی شده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه دریافت مشاوره خانواده می توانید به وب سایت دکتر علوی به آدرس drraminalavi.com مراجعه بفرمائید.

نظری ثبت نشده

نظر شما