آیا با آزمایش ژنتیک می‌توان لاغر شد؟


اگر شما هم به دنبال راهی برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام باشید، احتمالا در مورد رژیم غذایی بر اساس ژنتیک چیز هایی شنیده اید. اما آیا رژیم غذایی مبتنی بر ژنتیک راه حل رسیدن به تناسب اندام است؟

دکتر نرگس دماوندی، می گوید ”شما برای استفاده موثر از یک ماشین، حتما توضیحات دفترچه راهنمای آن را مطالعه می کنید. نتیجه تست ژنتیکی هم دقیقا دفترچه راهنمای بدن شما خواهد بود.”

استفاده از ژنتیک برای رسیدن به وزن مناسب و تناسب اندام یکی از روش هایی است که در خارج از کشور مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهید از این گونه تست های ژنتیک در خارج از کشور استفاده نمایید، چیزی نزدیک به ۲۰۰ یورو باید پرداخت کنید.

این درحالی است که این تست ها در داخل ایران و با هزینه بسیار کمتر قابل انجام است. مای ژن (Mygene)، یکی از این گونه تست های ژنتیکی در ایران است که با استفاده از ژنتیک، اطلاعات ارزشمندی در مورد حساسیت های غذایی و توانایی های ورزشی‌تان خواهد داد. این هزینه را شما یک بار در طول عمر و برای دریافت اطلاعات ژنتیکی، تاثیر آن ها بر سلامتی‎، انتخاب رژیم غذایی مناسب و نیازهای تغذیه‎ای تان پرداخت می کنید.

در ادامه به بررسی دقیق ‌و تخصصی موارد ذکر شده می پردازیم.

تاثیر ژنتیک به حساسیت به مواد غذایی

انتخاب بهترین سبک زندگی و رژیم غذایی برای شما

اخیرا مطالعه ای در زمینه بررسی تاثیر رژیم های غذایی مختلف بر افراد انجام شده است و نشان داده است افرادی که مطابق با ژنتیک خود از رژیم های غذایی پیروی می کنند، بیشتر از سایرین به نتیجه دلخواه رسیده اند. اما این یعنی چی؟

افراد با یکدیگر متفاوت اند و این تفاوت از ژنتیک ما منشا می‌گیرد.

ژنتیک است که رنگ چشمان ما را مشخص می کند وهمین ژنتیک نیز حساسیت بدن ما به کربوهیدرات ها و چربی ها را معین می کند. احتمالا دیده اید افرادی را که معقدند با خوردن آب نیز چاق می شوند اما در مقابل دوستانی نیز دارند که هر چه غذا میخورند تاثیری بر وزن و ظاهر آن ها ندارد. خب این دقیقا تاثیر ژنتیک افراد بر حساسیت به مواد غذایی است. یک نفر ممکن است حساسیت بالایی به چربی ها داشته باشد در حالی که فرد دیگر حساسیت ژنتیکی بالایی به کربوهیدرات ها داشت باشد.

برای مثال اگر حساسیت بالایی به کربوهیدرات ها داشته باشید، مصرف کربوهیدرات ها، حتی به میزان متوسط افراد دیگر، می‌تواند موجب مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت نوع دو شود. مصرف زیاد چربی ها در افراد با حساسیت بالا به چربی، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. هم چنین، این دو نوع حساسیت یعنی حساسیت به چربی ها و کربوهیدرات ها در تعیین بهترین رژیم غذایی نیز موثر است. کدام یک برای شما مناسب تر است. رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا کم چربی؟

تاثیر ژنتیک بر لاغری

بررسی نیاز بدن به ویتامین‌های B و D

آگاهی از نیاز ژنتیکی بدن شما به ویتامین های B و D یکی از قدم های اصلی برای پیشگیری از بیماری ها است. شاید سوال بپرسید چگونه؟

اگر بدن شما کمبود ویتامین B را تجربه کند، ریسک سکته، افسردگی، سقط جنین (البته اگر خانم باشید!) و خستگی مزمن در شما افزایش می‌یابد. هم‌چنین، کمبود ویتامین D، موجب پوکی استخوان، افزایش احتمال سرطان روده بزرگ، چاقی و ام اس می‌شود. آگاهی از این نیاز بسیار اهمیت دارد.

حساسیت به کافئین

شاید از خودتان بپرسید، اگر حساسیت بالایی به کافئین داشته باشم، مگر چه می شود؟ ممکن است برایتان جالب باشد اگر بدانید که مصرف بالای‌ کافئین در افراد با حساسیت بالا به مرور زمان می تواند موجب بیماری‌های قلبی عروقی، کیست تخمدان و سوزش معده ‌شود.

در این گونه تست‌ها، علاوه بر حساسیت به کافئین، حساسیت به نمک نیز مورد بررسی قرار می گیرد. احتمالا می دانید که مصرف زیاد نمک در افراد با حساسیت بالا با ریسک ابتلا به فشار خون همراه است.

مصرف بالای‌ کافئین در افراد با حساسیت بالا به مرور زمان می تواند موجب بیماری‌ شود.

تحمل یا عدم تحمل به لاکتوز

تحمل یا عدم تحمل لاکتوز یکی دیگر از مواردی ای است که در این گونه تست ها مورد بررسی قرار می گیرد. به طور کلی تعداد بیشتری از جمعیت شمال اروپا نسبت به جمعیت‌های دیگر به خصوص جمعیت آسیا و خاورمیانه توانایی تحمل لاکتوز را دارند. لاکتوز قندی است که در شیر حیوانات وجود دارد. پس از شیرخوارگی، بدن اکثر افراد توانایی تولید آنزیم مورد نیاز برای هضم لاکتوز را از دست می‌دهند و در عوض باکتری‌های روده شکستن قند را انجام می‌دهند.

برخی افراد هیچ احساس ناراحتی نمی‌کنند و برخی دچار دل‌ درد و اسهال ‌می‌شوند. اما در هر حال، در صورت وجود عدم تحمل لاکتوز، مصرف زیاد شیر معمولی به مرور موجب افزایش خطر روده تحریک‌پذیر، اضافه وزن و سردرد خواهد شد.

جمع بندی

خلاصه کلام این که یک نسخه یکسان برای همه وجود ندارد. اگر به دنبال تناسب اندام، زیبایی و سلامتی هستید بهتر است از تأثیرات ژنتیک بر بدنتان آگاه شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت مای ژن مراجعه کنید.

نظری ثبت نشده

نظر شما