روش های درمان افسردگی بدون دارو درمانی


زندگی بالا و پایین های زیادی دارد. گاه حالمان انقدر خوب است که گویی هیچ چیز قرار نیست دلمان را به درد بیاورد و گاه انقدر آشفته هستیم که گویی دنیا به آخر رسیده است. افسردگی لا به لای همین پیچ و خم زندگی رشد می کند و جای خود را در زندگیمان سفت می کند. در این مقاله روش های درمان افسردگی بدون دارو را مورد بررسی قرار می دهیم.

برای شاد بودن دنبال بهانه نباشید

یکی از روش های درمان افسردگی بدون دارو این است که توجه به اطرافیانتان را محدود تر کنید و زندگی را برای خودتان با یک تعریف جدید شروع کنید. شبکه های مجازی به خصوص اینستاگرام، دنیای زرق و برقی هستند که آسیب زیادی به افراد وارد می کنند.

افرادی را هر روز در این صفحات دنبال می کنید که حس می کنید همه خوشی های دنیا فقط به آنها داده شده است. بهترین کار، بهترین خانه، بهترین زندگی ، بهترین همسر و … . کاری به راست و دروغ این موضوعات نداریم اما بهتر است وابستگی خود به دنیای مجازی را تا حد زیادی از بین ببرید. سعی کنید زمان خود را صرف چیزهای دیگری کنید. این روش برای افرادی که از بی حوصلگی رنج می برند بسیار نتیجه بخش است.

به انچه در اطرافتان وجود دارد توجه نداشته باشید و به خودتان خوشی هدیه دهید. شما کمی ناراحت هستید و این اصلاً چیز بدی نیست. شاد زیستن حتی بسیار جزئی یکی از روش های درمان افسردگی بدون دارو است.

جنب و جوش خود را بیشتر کنید

اینکه در خانه بنشینید و از عالم و آدم شکایت کنید فقط خودتان را افسرده تر می کند. بهتر است از خانه بیرون بزنید و به کاری که علاقه زیادی به آن دارید بپردازید. دقت کنید که جنب و جوش برای شما یک نیروی محرک محسوب می شود. سبب می شود که دلتان شادتر شود و به نوعی ذهنتان از سمت منفی فاصله می گیرد.

برای خودتان برنامه پیاده روی یا دوچرخه سواری بگذارید. یک دوست خوب پیدا کنید و در مورد هنرمندان، دنیای موسیقی و کتاب با او صحبت کنید. تا حدی بازی های رایانه ای که جنبه فکری دارند را یاد بگیرید و با ان مشغول باشید. برای درمان افسردگی بدون دارو بهترین و آسانترین روش دیدن تلویزیون است که چندان هم سخت نیست!

سرگرمی مناسب خودتان را پیدا کنید. بهترین راه این است که یک کاغذ بردارید و فعالیت های مورد علاقه خود را بر روی کاغذ بنویسید. سعی کنید خودتان را از ناراحتی و بی حوصلگی کنار بکشید. به هر حال هر فرد به یک سری از فعالیت ها علاقه دارد می تواند با همان ها آغاز کند.

فعالیت هایی که دوست دارید را لیست کنید و انجام دهید.

هم صحبتی را جدی بگیرید

داشتن یک هم صحبت خوب معجزه می کند و یکی از بهترین روش های درمان افسردگی بدون دارو محسوب می شود. صحبت کردن راه نجات است. اینکه درد و دل کنید و خودتان را سبک کنید. کسانی را پیدا کنید که مهارت گوش دادن به حرف های شما را داشته باشند.

مهارت گوش دادن بسیار ارزشمند است و می تواند برای شما بهترین معجزه گر باشد. دقت کنید که فردی که برای هم صحبتی انتخاب می کنید باید از نظر فرهنگی و احساسی با شما نزدیک باشد و یا درک درستی از شرایط داشته باشد. اینجاست که نقش یک روانشناس مشخص می شود. روانشناس فردی است که به شما اجازه دهد بدون خجالت بخندید، گریه کنید، از فاجعه زندگی خود بگویید و نگران قضاوت نباشید.

در هم صحبتی باید راحت باشید. نگران واکنش ها نباشید. نگران عکس العمل ها نباشید. فکر نکنید همه اتفاقات بد فقط برای شما می افتد و بقیه افراد درگیر خوشی هستند این تصور اشتباه است و خودتان را از آن دور کنید. خوب صحبت کنید و به اندازه کافی از جزئیات بگویید. گاه از هم صحبت خود نظر بخواهید همین که ذهنتان را به چالش می کشید یعنی برنده هستید.

به دنبال علت افسردگی خود باشید

برای درمان افسردگی بدون دارو بهتر است در ابتدا بدانید که ریشه اصلی افسردگی کجاست؟ آیا در خانه پدری تان شخصی شما را آزار می دهد؟ آیا در مسیر تحصیلی خود دچار تحمیل شده اید و یا وارد دنیایی شده اید که علاقه ای به آن نداشته اید؟ آیا در زندگی با همسرتان همه چیز برعکس تصور شما بوده است؟ از خودتان بپرسید چه چیزهایی مرا شاد می کند؟ اصلاً چیزی وجود دارد که من از شنیدن یا داشتن آن خوشحال شوم؟ منشا افسردگی که پیدا شود، برطرف کردن آن ۵۰ درصد مسیر را طی کرده است. فراموش نکنید که برای افسردگی باید خودتان را پیدا کنید با خودتان روراست باشید.

افسردگی شاخه های زیادی دارد. یک فرد از حسادت زیاد افسرده می شود، از اینکه نمی تواند مثل دوستش زندگی راحتی داشته باشد احساس بدی دارد. از اینکه سال ها تلاش کرده است اما هنوز شغل مناسبی ندارد احساس ضعف می کند!

اجازه دهید افسردگی بیرون بزند! بله اجازه دهید تلخ ترین جوش های چرکی سر باز کند و متوجه شوید که این شمشیر دردناک از کجا به شما وارد می شود. جرات کنید و باز هم جرات کنید.

برای درمان افسردگی بدون دارو بهتر است در ابتدا بدانید که ریشه اصلی افسردگی کجاست.

تلاش و واقع بینی باید در یک مسیر باشد

اینکه تلاش می کنید خیلی خوب است اما باید واقع بین باشید. در دنیای درمان افسردگی بدون دارو واقع بینی اولین گزاره مهم است. فرض کنید مدت هاست در خصوص چیزی تلاش می کنید اما نتیجه ای نمی گیرید. بهتر است واقع بین باشید و روند تلاش خود را تغییر دهید. این موضوع را از این جهت می گوییم که گاه پای صحبت کوچکتر ها نشستن هم نتایج خوب خود را دارد.

سعی کنید به روز باشید و تلاش خود را با شرایط روز تنظیم کنید. درمان افسردگی بدون دارو یعنی خودتان دست به کار شوید اما به اندازه تلاش کنید و در مسیر درستی که برایتان بتواند قابل قبول باشد. دقت کنید که دنیای افسردگی دنیای عجیبی است و کسانی که افسرده هستند اغلب از درون بسیار آسیب دیده اند و این افراد در ابتدا باید به دنبال جاروبرقی درون خود باشند.

ورزش کنید و نقاشی بکشید

یکی از بهترین راه های درمان افسردگی بدون دارو ورزش کردن است. ورزش که می کنید بدن شروع می کند به بازسازی سلول های مخرب، سلول هایی که تا دیروز در حال بدن شما نقش زیادی داشتند. تناسب جسمانی سبب می شود که روح شما صیقل داده شود. ورزش کنید تا انقدر خسته شوید و میزان واکنش های عصبی شما به حداقل برسد.

نقاشی کردن بهترین روش برای بیرون ریختن احساسات است. بنویسید و نقاشی کنید. اگر از چیزی ناراحت هستید به سراغ روش های درمان افسردگی بدون دارو بروید، کاغذ و قلمی را بردارید و برای نشانه های ناراحتی خود رنگ تعریف کنید. قرمز را بگذارید برای عصبانیت و از رنگ سیاه برای اتفاقات تلخ زندگی خود استفاده کنید. اگر نگران و مضطرب هستید از رنگ خاکستری استفاده کنید.

مشاوره برای درمان افسردگی

به خودتان قول خوب شدن بدهید و برای رسیدن به آن ثابت قدم باشید. خانم دکتر لیلا جبلی در کنار شماست تا درمان افسردگی را با جدیدترین آموزه های روز دنیا فراهم سازد. هر چقدر به درمان افسردگی بدون دارو ایمان بیشتری داشته باشید برد شما در این مسابقه طاقت فرسا تضمین شده تر است و می توانید احساس بهتری کسب کنید.

خانم دکتر لیلا جبلی، مشاور درمان افسردگی


جهت مشاهده سایت خانم دکتر لیلا جبلی بر روی لینک مقابل کلیک کنید: سایت دکتر لیلا جبلی (مشاور و روانشناس)

نظری ثبت نشده

نظر شما