در هنگام تهیه نی نی لای لای باید به چه مواردی توجه کنیم؟

یکی از اصلی ترین ارکان در رشد و نمو جسمی و ذهنی کودک داشتن خواب راحت در محیطی آرام است. کودکان برای تکامل و سالم ماندن نیاز به خواب کافی و مقتضی سن خود دارند. خواب کافی با تقویت حافظه مانع از فراموشی می شود و عامل موثری در یادگیری و عملکرد بهتر مغز کودکان است. این موضوع که خوابیدن کودک نقش مهمی در یادگیری او ایفا می ‌کند در حال حاضر بر کسی پوشیده نیست. پس بهتر است پدر ها و مادر های گرامی به مهیا نمودن محیطی مناسب خوابی آرام برای کودک و نوزاد خود باشند.

نوزادان و کودکان بسته به میزان سن و سال خود نیاز به مقدار خواب متفاوتی در طول روز دارند. برای مثال یک نوزاد تازه متولد شده انسان می تواند حتی تا ۲۰ ساعت از شبانه روز را در حال استراحت و خوابیدن باشد که اینجاست که فراهم نمودن خواب آرام اهمیت فراوانی پیدا می کند. در هنگامی که کودک خواب است تمام ماهیچه های بدن او شروع به بازسازی می کنند. یکی از مهمترین ماهیچه ها که به خواب جهت بازسازی نیاز دارد ماهیچه قلب کودک است.

خواب در کنترل سیگنال هایی که باعث گرسنگی و سیری کودک می شود نقش مهمی دارند و در نتیجه خواب مناسب به کنترل وزن بدن کودک کمک می کند و در حالی که هرگونه کم خوابی یا اختلال خواب به تغییر وزن کودک می انجامد که برای سلامت او نیز مضر است.

نی نی لای لای می تواند باعث بهبود وضعیت خواب نوزاد شود.


یکی از محصولات خوابی که می تواند به افزایش کیفیت خواب کودک کمک کند و همچنین باعث راحتی والدین در خواباندن کودک گردد نی نی لای لای است.

نی نی لای لای و علت استفاده از آن به جای گهواره

در گذشته مادران ما برای اینکه بتوانند کودک را در محیطی آرام و به دور از هیاهوی اطراف قرار دهند، از گهواره های چوبی استفاده می کردند و با تکان دادن آن باعث آرام شدن کودک می شدند و همین تکان خوردن های متناوب باعث خوابیدن کودک و عمیق شدن خواب او می شد. اما این گهواره ها کم کم جای خود را به گهواره های مدرن تر امروزی که به آن ها نی نی لای لای می گوییم دادند. دلیل اصلی این موضوع، ایمنی پایین گهواره های سنتی بود.

در حالت کلی کودکان بدن انعطاف پذیری دارند به همین دلیل از خوابیدن در گهواره لذت می برند. البته باید نکات ایمنی در این خصوص کاملا مد نظر قرار گیرند. مثلا در هنگام استفاده از نی نی لای لای برای کودک خود این موضوع را مد نظر قرار دهید که نی نی لای لای حتما دارای کمربند ایمنی باشد و کاملا دقت نمایید که این کمربند به نحوی نباشد که باعث شود کم کم بر روی گلوی کودک قرار گیرد و خدایی نکرده باعث خفگی او شود.

به محض شک کردن به این موضوع دیگر از آن استفاده نکنید و اگر مجبور به استفاده هستید، فقط برای چرت روزانه کودک خود این کار را کنید و به هیچ وجه برای خواب شب کودک از آن استفاده ننماید. همچنین دقت داشته باشید که سر کودک باید کاملا محکم در جایش باشد و این طرف و آن طرف نیفتد و اکیدا توصیه می گردد که کودک را به مدت طولانی در نی نی لای لای تنها به حال خود نگذارید و هر چند دقیقه به او سر بزنید

این محصولات در واقع نسخه ارتقا یافته ی همان گهواره های چوبی قدیمی هستندکه امکانات مناسب تری نسبت به آنها دارند، بسیار ایمن تر هستند و سرگرم کننده. به همین دلیل نی نی لای لای ها می توانند خواب آرامی را برای کودک شما و متعاقبا والدین گرامی به همراه داشته باشند و به همین خاطر است که روز به روز بین خانواده ها از اقبال بیشتری برخوردار می شوند.

علت استفاده از نی نی لای لای

نکاتی مهمی که لازم است در هنگام خرید نی نی لای لای به آنها توجه کنید:

  • اگر نی نی لای لای مد نظر شما از مدل هایی است که به راحتی تکان می خورد بسیار دقت کنید و از فروشنده بخواهید از مدل های دارای قفل به شما معرفی کند. زیرا ممکن است در صورت عدم توجه شما کودک در آن حرکت کند و تکان نی نی لای لای منجر به روی شکم خوابیدن کودک و تنگی نفس او شود.
  • نی نی لای لای می بایست تشک هم اندازه با ابعاد نی نی لای لای و قابل جدا شدن از آن داشته باشد تا بتوان به راحتی در مواقع لزوم آن را شست. در نظر داشته باشید تشک زیرین باید دارای استحکام زیادی باشد.
  • دقت داشته باشید و از گهواره یا نی نی لای لایی استفاده کنید که دارای کمربند ایمنی است و ساختاری محکم دارد. از آنجا که نوزادان در ماه‌ های اول تولد بیشتر وقت خود را در گهواره می‌ گذرانند، علاوه بر زیبایی و راحتی باید به ایمنی آن هم فکر کنید زیرا مهمترین موضوع ایمنی کودک است.
  • نکته مهم دیگر این است که سایز مناسب با اندام و جثه کودک خود را انتخاب نمایید.
  • در هنگام خرید نی نی لای لای مدل های مختلف را مد نظر قرار دهید. مدل های متحرک خودکار، مدل های موزیکال، مدل های دارای آویز اسباب بازی و.. که هر کدام می توانند به نوعی به کودک دلبندتان آرامش در هنگام خواب را هدیه بدهند.

نکات ایمنی که باید در زمان استفاده از نی نی لای لای رعایت گردد

کودک را داخل گهواره مخصوص خود به مدت طولانی در مقابل نور مستقیم خورشید رها نکنید؛ این کار بسیار خطرناک است و می تواند باعث بالا رفتن دمای بدن کودک و گرمازدگی او شود یا حتی برای چشمان او آسیب آفرین باشد. همچنین هرگز نی نی لای لای را نزدیک به وسایل دارای سیم برق یا پرده قرار ندهید؛ زیرا کودک بازیگوش می تواند با کشیدن آنها برای خود خطر ایجاد کند.

مورد مهم دیگر، استفاده نکردن از لوازم خواب اضافی مثل بالش و پتو اضافی در نی نی لای لای کودک است. این کار می تواند باعث گیر افتادن کودک به جهت حرکت های گهواره و آسیب دیدن او و یا حتی خفگی شود.

با رعایت نکات فوق می توانید خوابی راحت را برای کودک یا نوزاد خود به ارمغان بیاورید و خیالت خود را نیز از بابت راحتی کودک و آرامش او در هنگام خواب، راحت نمایید.

نظری ثبت نشده

نظر شما