عمل بای پس معده و تفاوت های آن با عمل اسلیو معده


مل بای پس معده برای کسانی مناسب است که دیگر ورزش و رژیم در لاغری آن ها تاثیر نخواهد داشت. چاقی های مفرط و بیش از اندازه را نمی توان با هیچ رژیم یا فعالیت بدنی درمان کرد. به همین دلیل است که امروزه اکثرا به جراحی لاغری مانند بای پس معده یا اسلیو معده روی آورده اند. حال سوال اینجاست که کدام روش جراحی لاغری برای این افراد مناسب تر است؟ در این متن شما می توانید در مورد این دو روش جراحی اطلاعاتی را به دست آورید اما در حال کلی این پزشک شما است که نوع جراحی را مشخص می کند.

عمل بای پس معده چگونه انجام می شود؟

چنانچه فرد دچار چاقی مفرط باشد، می تواند از عمل بای پس معده برای لاغری سریع استفاده کند. بعد از این عمل معده به دلیل بخیه خوردن تنها ۳۸ درصد از گنجایش سابق خود را خواهد داشت. از آنجایی که معده با سوراخی به روده متصل می شود، غذایی که می خورید تا حد زیادی بدون انجام هیچ گونه فرآیندی از بدن دفع می شود.

شاید برایتان سوال باشد که اگر بخش زیادی از غذایی که می خوریم بدون اینکه جذب بدن شود از بدن خارج شود آیا دچار کمبود ویتامین یا مواد معدنی نمی شویم؟ پاسخ این سوال این است که بله بدن شما بعد از عمل جراحی لاغری به قرص ها و مکمل های غذایی نیاز خواهد داشت تا به کمک آن تعادل میزان ویتامین ها و مواد معدنی بدنتان حاصل شود. بعد از عمل بای پس معده چون ۸۵ درصد از معده شما جدا شده است، دیگر مانند گذشته تمایل چندانی به خوردن غذا نخواهید داشت. البته این موضوع با برداشتن غده تولید کننده هورمون های گرسنگی همراه است.

چرا جراحان لاغری عمل بای پس معده را توصیه می کنند؟

در عمل بای پس معده هیچ قسمتی از معده از بدن خارج نمی شود تنها قسمتی از ان با بخیه از قسمت اصلی جدا شده و معده با سوراخی مستقیما به روده متصل می شود. قسمت بای پس شده در بالای معده قرار دارد و سر معده نیز اندکی پانچ می شود.

قبل از عمل بای پس معده چکار کنیم؟

اگر قصد انجام جراحی لاغری را دارید، چنانچه خانم هستید، یادتان باشد که تا سه هفته قبل از انجام این عمل نباید قرص ضد بارداری مصرف کنید. پزشک شما حتما در جلسات مشاوره برایتان روزانه یک عدد مولتی ویتامین، ویتامین ب کمپلکس و آهن تجویز خواهد کرد. لیستی در ادامه مشاهده می کنید جز ممنوعات قبل از جراحی لاغری است:

  • ایبوبروفن
  • اکسدرین
  • موترین
  • آلِو
  • نوپرین

نوشیدن چای و قهوه و هر گونه مشروبات الکلی و دخانیات نیز تا سه هفته قبل از عمل برای بیمار جایز نیست.

بعد از جراحی لاغری به روش بای پس معده چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

شما بعد از انجام این عمل به سرعت شروع به کاهش وزن خواهید کرد. به همین دلیل است که باید بیش از گذشته به فکر رسیدن مواد غذایی مفیدی همچون فیبر، ویتامین، پروتئین و سایر مواد غذایی مفید دیگر به بدنتان باشید. یادتان باشد که شما نمی توانید پروتئین های پرچرب مصرف کنید؛ برای مثال کله پاچه غذای مناسبی برای شما نیست. لیست زیر منابع تامین کننده پروتئین های سالم و مناسب برای شما را نشان می دهد:

  • مرغ بدون پوست
  • ماهی
  • راسته گام
  • سفیده تخم مرغ
  • انواع لوبیا
  • قارچ
  • لبنیات کم چرب
عمل پای پس معده

عمل اسلیو معده چیست و چه تفاوتی با بای پس معده دارد؟

گفتیم که در جراحی لاغری به روش بای پس هیچ قسمتی از معده شما از بدن خارج نمی شود و تنها قسمت هایی از آن با بخیه تنگ شده و البته معده با سوراخی به روده متصل می شود؛ اما در عمل اسلیو معده به اندازه یک موز از معده شما جدا شده و در واقع شما بخشی از معده خود را دیگر نخواهید داشت. در این عمل شما کاملا بیهوش خواهید بود. بعد از عمل به تدریج وزن کم می کنید و دقیقا به همین دلیل است که با شل شدگی و ترک پوست مواجه نمی شوید. امکان بروز سندروم دامپینگ در این جراحی لاغری کم و هزینه آن نیز کمتر از نوع قبلی است. مسیر گوارشی شما دست نخورده و در حالت کلی عوارض کمتری را تجربه خواهید کرد.

تفاوت های اساسی عمل اسلیو معده با عمل بای پس معده

در این قسمت از مقاله نگاه کلی به ویژگی های این دو عمل خواهیم داشت:

عمل اسلیو معده

عمل بای پس معده

زمان جراحی کمتر 

زمان جراحی قدری بیش از روش اسلیو معده است 

کاهش امکان بروز سندروم دامپینگ

ممکن است با ترک یا شل شدگی پوست مواجه شوید

سالم ماندن مسیر گوارشی

دستکاری مسیر گوارشی

گرسنگی کمتر

گرسنگی کمتر

هزینه کمتر 

هزینه بیش از عمل اسلیو است

کاهش وزن تدریجی

کاهش وزن سریع 


جمع بندی

همانطور که در مقاله حاضر مطالعه نمودید، برای لاغری سریع می توان از دو جراحی لاغری بسیار رایج به نام های جراحی بای پس معده و اسلیو معده استفاده کرد. درست است که این دو عمل در ایران سال ها است که به دست پزشکان حاذق انجام می شوند؛ اما بسیاری از کسانی که دارای مشکل چاقی مفرط هستند، همچنان با سوالات و ترس های زیادی مواجه اند.

اگر شما نیز جز افرادی هستید که دوست دارید لاغر شوید اما از این عمل ها اطلاعات چندانی ندارید، پیشنهاد می کنیم با مراجعه به سایت دکتر شهریار عزیزی به آدرس drshahriyarazizi.com در مورد هر یک از این جراحی ها اطلاعات بیشتری کسب کرده و در صورت لزوم برای مشاوره با ایشان با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.


نظری ثبت نشده

نظر شما