توصیه‌ها و مراقبت‌های پس از جراحی کاشت مو


روش‌های مختلف کاشت مو علاوه بر زمان‌بر بودن بسیار پر هزینه هستند به همین دلیل مراقبت‌های بعد از کاشت مو یکی از ضروریات فرآیند کاشت مو محسوب می‌شود تا پس از پیوند مو نتیجه مطلوب حاصل شود. کسانی که برای ترمیم و رفع ریزش موی سر خود یکی از روش‌های کاشت مو را انتخاب کرده‌اند باید نسبت به رعایت بهداشت و اصول مراقبتی خود آگاهی کامل داشته باشند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با اصول و قواعد مهم مراقبت‌های بعد از کاشت مو آشنا سازیم و در مورد تأثیر شستشوی سر، ورزش، تغذیه، مصرف دخانیات و الکل پس کاشت مو مطالبی را ارائه دهیم.

اگر قصد انجام جراحی کاشت مو یا کاشت ابرو با یکی از روش‌های متداول را دارید و یا کاشت مو انجام داده‌اید و اکنون دوران نقاهت پس از کاشت مو را تجربه می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مطالب همراه ما باشید تا نکات مهم و ضروری مراقبت‌های بعد از کاشت مو را به شما معرفی نماییم تا با در نظر گرفتن و رعایت این نکات هر چه سریع‌تر موهای شما ترمیم پیدا کرده و نتیجه ایده آل کسب شود.

روش‌های مراقبت پس از کاشت مو

شاید یک کاشت موی موفقیت آمیز بتواند زندگی شما را تغییر دهد اما نکات و جوانبی وجود دارد که با رعایت آنها سریع‌تر به هدف خود خواهید رسید. برخی از مراقبت‌های بعد از کاشت مو شامل موارد زیر است:

  • حتماً ۳ تا ۴ روز پس از کاشت مو استراحت کنید.
  • به دلیل تزریق و مصرف داروهای مسکن در روز جراحی، ممکن است حالت خواب آلودگی داشته باشید در نتیجه حتماً شخصی دیگری در زمان ترخیص، شما را تا منزل همراهی کند.
  • سعی کنید سرتان عرق نکند تا عفونت در محل پیوند رخ ندهد.
  • در هنگام خواب طوری سر خود را روی بالش قرار دهید که به قسمت‌های کاشت شده فشار و آسیبی وارد نشود.
  • در روز اول برای رعایت مراقبت‌های بعد از کاشت مو، از شستن سر خود اجتناب کنید.
  • در ۵ روز اول از کلاه و روسری برای پوشاندن سر خود استفاده نکنید.
  • پس از جراحی کاشت مو، در تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید.
  • استرس و نگرانی را از خود دور کنید.
  • طبق تجویز پزشک موهای خود را با استفاده از شامپوی مخصوص به آرامی شستشو دهید زیرا تمیز شدن پوست اطراف فولیکول‌های مو به ترمیم سریع‌تر آن کمک می‌کند.

شستشوی صحیح مو و استحمام، ورزش سالم، تغذیه سالم و برخی بایدها و نبایدهای دیگر نظیر مصرف نکردن دخانیات و مشروبات الکلی و استفاده از داروهای تجویزی توسط پزشک و… را رعایت فرمایید.

تغذیه بعد از کاشت مو

یکی از اصول اصلی مراقبت‌های بعد از کاشت مو تغذیه سالم است پس از جراحی کاشت مو حتماً تا مدتی از مصرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید و تا حد امکان در رژیم غذایی خود سرخ کردنی را کنار بگذارید. زیرا مواد چرب بر روند رشد و ترمیم مو تأثیرگذار هستند.

نوشیدن آب را فراموش نکنید به خصوص در هفته اول سعی کنید در کنار تغذیه سالم به مقدار لازم آب سالم بنوشید زیرا باعث رقیق شدن خونتان شده و بر رشد و ماندگاری فولیکول‌های موی سرتان بسیار تأثیرگذار است. حتماً مصرف پروتئین، امگا ۳، آهن و ویتامین‌های C, B را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید و غذایی را مصرف کنید که دارای تمامی این عناصرها و مواد مغذی‌ها باشد.

شستشوی سر پس از کاشت مو

یکی دیگر از موارد مهم در مراقبت‌های بعد از کاشت مو نحوه شستشو، استحمام و دوش گرفتن بعد از جراحی کاشت مو است که بسیار مهم و حساس می‌باشد. اگر پس از کاشت مو به بهداشت پوست سر خود توجه نکنید چه بسا نتیجه‌ای نامطلوب خواهید گرفت و مشکلات جدی‌تری برای شما بوجود خواهد آمد.

شستن مو پس از پیوند مو اصول و قوانینی دارد تا کمترین آسیب به فولیکول‌های موی کاشته شده وارد شود. در هفته‌های اول هنگام شستشو حتماً از شامپوهای مناسب بعد از کاشت مو استفاده کنید. در زمان شستشو نوک انگشت و ناخن خود را روی پوست سر نکشید و برای خشک کردن موی خود از سشوار و حوله استفاده نکنید و اجازه دهید که موها خود به خود خشک شوند. زیر دوش مستقیم حمام قرار نگیرید بلکه برای مرطوب کردن سر از یک اسپره آب استفاده کنید و به آرامی موی خود را اسپری کنید. البته برای استحمام بدنتان را می‌توانید در زیر دوش بشویید اما باید مراقب باشید که آب دوش به سرتان نریزد. بعد از دو تا سه روز که از زمان کاشت مویتان گذشت روزی دوبار به آرامی موی خود را با اسپری و شامپو شستشو دهید.

اگر نیاز به خشک کردن مو دارید از یک دستمال کاغذی نرم یا دستمال نخی نرم استفاده کنید. بهتر است حدود دو هفته تا یک ماه از رفتن به استخر و شنا خودداری کنید و برای این که خیال خود را راحت نمایید پیشنهاد می‌کنیم تا دو ماه از رفتن به استخر بپرهیزید تا بهترین نتیجه را از مراقبت‌های بعد از کاشت مو کسب نمایید.

ورزش پس از کاشت مو

توصیه می‌کنیم پس از جراحی کاشت مو حتماً حدود ۳۰ تا ۴۵ روز از ورزش و تمرینات سنگین خودداری کنید. برخی از تمرینات سبک همچون یوگا، پیاده روی برای شما مناسب هستند اما این دو را نیز پس از دو هفته بعد از کاشت مو می‌توانید انجام دهید. ورزش‌های شدید پس از کاشت مو منجر به افزایش ضربان قلب و در نتیجه باعث افزایش فشار خون می‌شود و احتمال خونریزی را افزایش می‌دهد. همچنین شما با انجام تمرینات ورزشی سنگین میزان تعریق خود را افزایش می‌دهید که این خود باعث عفونت پوست سر می شود.

تأثیر مصرف دخانیات و مشروبات الکلی بر روند کاشت مو

یکی از اصولی که به عنوان مراقبت‌های بعد از کاشت مو باید به آن توجه داشته باشید مصرف نکردن دخانیات و مشروبات الکلی است. استفاده از سیگار و الکل نه تنها بر روی فولیکول‌های موی کاشته شده تأثیرگذار است بلکه روند بهبودی آن را پس از پیوند به تعویق خواهد انداخت.

احتمال عفونت زخم پس از جراحی کاشت مو در افراد سیگاری و کسانی که الکل مصرف می‌کنند بسیار بیشتر از افراد معمولیست و برای ترمیم آن به زمان بیشتری نیاز است. مصرف الکل و سیگار باعث رقیق شدن خون شده و در نتیجه خطر خونریزی را در هنگام پیوند افزایش می‌دهد. به همین دلیل یک تا دو ماه قبل از کاشت مو مصرف سیگار و الکل را ترک کنید و این ترک را به جهت مراقبت‌های بعد از کاشت مو نیز ادامه دهید.

داروهای تجویزی پس از کاشت مو

بعد از جراحی کاشت مو علاوه بر تغذیه مناسب مصرف مکمل‌های تقویتی و داروهای تجویزی نیز بسیار مهم هستند. داروهایی همچون داروهای ضد درد، داروهای آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت، داروهای جلوگیری کننده از تورم و التهاب، داروهای خواب آور، شامپوی مخصوص شستشوی مو، سرم مو، فیناستراید که از تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروسترون جلوگیری می‌کند، داروی تقویتی ماینوکسیدیل، ویتامین A, C, B, بیوتین، زینک، کراتین، آهن، روی و… از جمله مکمل‌ها و داروهای تجویزی هستند که توسط پزشک معالج به بیمار پیشنهاد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و جامع‌تر از روش‌های مختلف جراحی کاشت مو و مراقبت‌های بعد از کاشت مو می‌توانید به وبسایت کلینیک کاشت مو و پیوند بیمارستان گاندی مراجعه کنید و ضمن بازدید از تمامی خدمات این مجموعه، از راهنمایی‌های مشاورین و متخصصین پوست و موی گاندی نیز بهرمند شوید و بهترین روش را برای پیوند موی خود انتخاب کنید.

نظری ثبت نشده

نظر شما