آشنایی با چگونگی کامپوزیت دندان


دندان های سالم و مرتب سبب زیبایی هر فردی می شود زیرا در ظاهر و صورت بسیار تاثیر گذار است، زمانی که می خندیم دندان های ما دیده می شوند به همین دلیل لازم است دندان های ما مرتب، منظم و ظاهری زیبا داشته باشند، ما برای دست یابی به دندان هایی با فرم مناسب، در این مقاله به توضیح کامپوزیت دندان می پردازیم.

معرفی انواع روش های کامپوزیت دندان

روش های درمانی زیادی برای زیبا سازی دندان ها وجود دارد که می توان از کامپوزیت دندان و استفاده از لیزر در دندان پزشکی به عنوان روش های جدید نام برد، دندان پزشک با استفاده از این روش دندان های افراد را ترمیم و یا زیبا سازی می کند، مشکلاتی که توسط کامپوزیت دندان می تواند حل شود شامل ترک خوردگی، دندان شکسته، سیاه شدگی و پوسیدگی و … می باشد.

در این مقاله به توضیح روش کامپوزیت ونیر دندان که روشی جدید می باشد می پردازیم.

کامپوزیت دندان

روش کامپوزیت ونیر دندان

کامپوزیت ونیر دندان یکی از انواع روش های کامپوزیت دندان می باشد که به دلیل مقاومت بالایی که دارد دیگر از روش های قدیمی استفاده نمی شود و استقبال زیادی از آن شده است، در این روش هیچ گونه تراشی روی دندان ها انجام نمی شود به همین سبب آسیبی از این جهت به آنها وارد نمی شود، این روش درمانی به ارتودنسی فوری نیز معروف می باشد.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

ابتدا باید عرض کنیم که هزینه و قیمت کامپوزیت دندان مانند ایمپلنت دندان که از دیگر خدمات دندان پزشکی است به عوامل زیادی بستگی دارد، این عوامل شامل مهارت دندانپزشک، تجربه دندانپزشک، کیفیت مواد مورد نیاز دندان ها، قیمت مواد اولیه مورد استفاده شده توسط دندان پزشک، میزان مشکلات دندان ها و … می باشند. دندان پزشک برای انجام کامپوزیت دندان باید کارهایی را مرحله به مرحله و با دقت انجام دهد.

او ابتدا به تمیز کردن دهان و دندان ها می پردازد و عمل جرم گیری را انجام می دهد، این کار به این منظور انجام می شود که روکش ونیر کامپوزیت دندان در سطح تمیزی قرار بگیرد، بعد از انجام این کار دندانپزشک دندان را خشک می کند تا مواد باندینگ به خوبی کار خود را انجام دهند.

بعد از انجام مراحل بالا دندانپزشک به وسیله ی مواد اسیدی سطح رویی دندان ها را دست کاری می کند، این کار به دلیل چسبیدن ونیر کامپوزیت به دندان می باشد. در انتهای کار چسب مخصوص یا همان باندیگ مخصوص کامپوزیت دندان را به روی سطح دندان ها می زنند تا مواد کامپوزیت به خوبی روی دندان ها قرار بگیرد و جابه جا نشوند.

نحوه انجام کامپوزیت دندان

مراقبت های بعد از انجام کامپوزیت دندان

  • ماندگاری و دوام کامپوزیت دندان ها بسیار بالا می باشد، با رعایت اصول بهداشتی و اصول تغذیه می توانید آن را تا بیشتر از ۱۰ سال داشته باشید.
  • مواد مورد استفاده شده دارای خاصیت رنگ پذیری می باشند و باید بعد از خوردن قهوه، چای و یا مواد غذایی که مواد رنگی دارند از مسواک استفاده شود وگرنه دندان های شما به مرور زمان تغییر رنگ می دهند.
  • بعد از انجام این عمل باید حتما به صورت مرتب و همیشگی دندان های خود را مسواک بزنید.
  • برای مراقبت های بهداشتی دندان ها بعد از انجام این عمل تنها مسواک زدن کافی نمی باشد و نمی تواند به طور لازم دندان های شما را نظافت کند و حتما باید از نخ دندان نیز استفاده شود.
  • زمانی که شما کامپوزیت دندان های خود را انجام دادید باید از خوردن مواد غذایی سفت پرهیز کنید. زیرا این مواد غذایی به دندان های شما آسیب می زند و آن ها را با ساییدگی مواجه می کند.


مزایا و معایب کامپوزیت دندان

از مزیت های آن تغییرات جزئی ایجاد شده روی دندان های طبیعی می باشد. به همین سبب می توان هر زمان که لازم باشد آن را تعویض کرد و با به طور کلی آن را از روی دندان ها برداشت.

کامپوزیت دندان مقرون به صرفه تر و دارای قیمت پایین تری نسبت به لمینت می باشد، قیمت لمینت بسیار متغیر می باشد اما قیمت کامپوزیت دندان به طور نسبی ثابت می باشد.

مزیت مهم دیگر این روش سرعت انجام کار آن می باشد، کامپوزیت دندان با روش ونیر روی دندان انجام می شود و در آزمایشگاه شکل نمی گیرد، رزین روی دندان قرار می گیرد و به وسیله اشعه ای شدید توسط پزشک محکم می شود، اگر بیمار تمایل داشته باشد دندانپزشک می تواند چندین لایه از رزین استفاده کند.

مقاومت کمتر کامپوزیت دندان نسبت به روش لمینت دندان از جمله معایب آن می باشد، به همین سبب احتمال آسیب دیدن آن بیشتر می شود و باید تعویض شود که این خود به نحوی هزینه به بار می آورد.

تغییر رنگ آنها و لک شدن آنها نیز از جمله معایب این روش می باشد که باید حتما قبل از انجام آن در نظر گرفت، ظاهر این ونیر ها نسبت به دیگر روش ها کاملا طبیعی نمی باشد.

نظری ثبت نشده

نظر شما