نقش گردشگری سلامت در اشتغال زایی استان یزد


گردشگری یکی از پویاترین صنایع در حال رشد دنیا است. سازمان ملل متحد این صنعت را به عنوان منبعی برای اشتغال زایی، بهبود شرایط اقتصادی و کسب درآمد بیشتر معرفی کرده است. این صنعت در حال حاضر پس از نفت و خودروسازی، سومین صنعت پردرآمد در دنیا محسوب می شود.

گردشگری با اهداف مختلفی نظیر بازدید از جاذبه های طبیعی، جاذبه های تاریخی و همچنین کسب سلامت جسم و روح انجام می پذیرد. از این رو گردشگری سلامت با هدف بهبود سلامت جسمانی و بازیابی سلامت روح انجام می شود. لازم به ذکر است این شاخه از گردشگری امروزه طرفداران بسیاری دارد که با انگیزه های مختلفی اقدام به سفر می کنند.

گردشگری سلامت و اشتغالزایی

پیشینه گردشگری سلامت

در گذشته بیماران متمکن از کشورهای در حال توسعه به علت استفاده از خدمات پزشکی با کیفیت بالاتر به کشورهای توسعه یافته سفر می کردند؛ درحالی که امروزه بیماران با سطح درآمد متوسط برای دریافت خدمات درمانی با کیفیت بالا ولی هزینه مناسب از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه سفر می کنند.

به همین علت سرمایه گذاری در صنعت پزشکی و گردشگری سلامت می تواند به عنوان راهی برای افزایش تولید ناخالص داخلی و افزایش ورود ارز خارجی تلقی شود.

گردشگری سلامت و اشتغال زایی

وجود مشکلاتی نظیر نرخ بالای بیکاری، تک محصولی بودن اقتصاد و محدودیت منابع ارزی در کشورهای در حال توسعه، سبب افزایش اهمیت صنعت گردشگری در این کشورها شده است. اقتصاد ایران نیز وابستگی شدیدی به صادرات نفت دارد؛ به همین علت نوسان قیمت جهانی نفت، شاخص های کلان اقتصادی مانند سرمایه گذاری ناخالص، اشتغال، درآمدهای ارزی و تولید ملی را تحت تأثیر قرار می دهد.

از این رو صنعت گردشگری به دلیل ایجاد تنوع در منابع رشد اقتصادی، درآمدهای ارزی و اشتغالزایی اهمیت بسیاری دارد. در این میان گردشگری سلامت با توجه به قابلیت های ویژه کشور ایران چه از لحاظ زیرساخت های درمانی و چه از نظر تجربه پزشکان، صنعت رو به رشد و درآمدزایی خواهد بود.

سازمان جهانی گردشگری برای مشاغل حوزه گردشگری بیش از ۸۰۰ نوع شغل تعریف کرده است که متأسفانه ما از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نمی کنیم. بر اساس آمارهای سازمان جهانی گردشگری به ازای هر ۷ گردشگر خارجی، یک شغل در کشور ایجاد می شود که این عدد برای گردشگری سلامت به ازای هر ۴ نفر یک شغل است.

گردشگری سلامت در ایران

ایران و گردشگری سلامت

طبق آمارهای سازمان جهانی جهانگردی، ایران رتبه پنجم جاذبه های طبیعی، رتبه دهم جاذبه های تاریخی و باستانی، رتبه بیستم علم پزشکی و رتبه شانزدهم علم داروسازی را دارد. این آمارها نشان دهنده پتانسیل خوب ایران برای رشد صنعت توریسم درمانی می باشد.

علاوه بر وجود پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف، تجهیزات پزشکی قابل قبول، هزینه‌های پایین درمان در ایران برای گردشگران کشورهای مجاور، کشورمان با برخورداری از چشمه‌های آب گرم و معدنی متعدد، دریاچه‌های نمک، لجنزارهای طبیعی و طبی، کویر و گنبدهای نمکی می تواند به مقصدی برای گردشگران سلامت تبدیل شود؛ چرا که افراد می توانند علاوه بر دریافت خدمات درمانی و کسب سلامت جسمانی با استفاده جاذبه های طبیعی، دوران نقاهت خود را سپری نموده و سلامت روح خود را بازیابند.

با توجه به افزایش جمعیت جوان کشور، نیاز به افزایش فرصت های شغلی و لزوم افزایش درآمدهای ارزی غیر نفتی، توجه به این زمینه می تواند بسیار راهگشا باشد.

یزد؛ قطب درمان ناباروری

یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان بعد از شهر ونیز ایتالیا می باشد. ۱.۱ درصد جمعیت کشور در این استان است اما ۴.۴ درصد تولیدات صنعتی کشور در یزد صورت می‌گیرد و در تجارت رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است. همچنین یزد از لحاظ پزشکی نیز به عنوان یکی از قطب های درمانی کشور شناخته شده است.

مراکز درمانی مجهز و وجود پزشکان حاذق و نامی نظیر پروفسور عباس افلاطونیان _ متخصص ناباروری که در زمینه درمان ناباروری نه تنها در ایران بلکه در منطقه حرف اول را می زند _ نشان دهنده پتانسیل پزشکی شهر یزد می باشد و این دقیقاً به معنای فرصتی برای آزمایش بسیاری از استارت آپ ها در زمینه گردشگری سلامت است.

یزد؛ قطب درمان ناباروری


نظری ثبت نشده

نظر شما