نخ بخیه و انواع آن

بخیه زدن در جراحی به معنای دوختن قسمتی از بافت بدن است که به وسیله ی نخ بخیه و سر سوزن های مخصوص انجام می شود. نخ بخیه که امروزه یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات پزشکی می باشد در انواع مختلفی طبقه بندی می شود.

دسته بندی های انواع نخ بخیه

طبقه بندی های مختلف نخ بخیه عبارتند از:

  • قابل جذب یا غیر قابل جذب بودن
  • مونوفیلامنت یا مولتی فیلامنت
  • طبیعی یا مصنوعی بودن

مهم ترین طبقه بندی آن ها، دسته ی اول یعنی قابل جذب یا غیر قابل جذب بودن می باشد.

نخ های قابل جذب شامل موارد زیر می باشند:

  • کاتگوت
  • کرومیک
  • ویکریل و دگزان
  • ماکسون و PDS

نخ های غیر قابل جذب نیز عبارتند از:

  • نایلون
  • سیلک
  • نخ های فولادی ضد زنگ یا نخ های سیمی

کاتگوت که یکی از انواع نخ های قابل جذب است به دو نوع کاتگوت ساده و کاتگوت کرومیک تقسیم بندی می شود. نخ کاتگوت از کلاژن بافت زیر مخاط روده ی گوسفند و یا بافت سروزی روده ی گاو به دست می آید. این نوع از نخ ها در ضخامت های بین ۳ تا ۷/۰ ساخته می شوند که در بدن باقی نمانده و به وسیله ی آنزیم های بدن جذب می شوند.

نخ های مونوفیلامنت یا مولتی فیلامنت

نخ های مونوفیلامنت در واقع نخ های تک رشته ای و نخ های مولتی فیلامنت، نخ های چند رشته ای هستند که در قدرت انعطاف متفاوت می باشند. نخ های تک رشته ای نسبت به نخ های چند رشته ای منعطف تر بوده و به راحتی می توان آن ها را گره زد. علاوه بر این دقت در نخ های تک رشته ای بیشتر بوده و ظرافت عمل در آن ها بالاتر است.

همچنین سطوح صاف و صیقلی نخ های تک رشته ای سبب می شود تا در هنگام عبور از بافت، آسیب کمتری به محل وارد کرده و امکان پارگی بافت را در حین جراحی کاهش دهند. نخ جراحی تک رشته ای معمولا در جراحی های قلب، اعصاب و چشم کاربرد داشته و از اهمیت زیادی برخوردار است.

نخ جراحی مولتی فیلامنت یا چند رشته ای نیز خود به دو نوع بافته شده و پیچیده تقسیم بندی می شوند که نخ های بافته شده یا قیطان به لحاظ کارکرد سریع تر و راحت تر بوده و گره های ایجاد شده با این نوع نخ ها نیز به دلیل چند رشته ای و قطور تر بودن، پایدار تر می باشند.

نخ های بخیه که از الیاف طبیعی، الیاف مصنوعی، الیاف فلزی، کلاژن و روده ی حیوانات تهیه می شوند، از ضعیف ترین نوع که الیاف طبیعی را شامل می شوند تا محکم ترین نوع آن که الیاف فلزی می باشند در موارد مختلف در بافت های داخلی و خارجی بدن مورد استفاده قرار می گیرند.

بنابراین چنانچه قصد خرید نخ جراحی را دارید پیشنهاد می کنیم براساس نوع کاربرد آن، محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس اقدام به خرید آن نمایید. همچنین برای خرید نخ بخیه شما می توانید از فروشگاه های مجاز تجهیزات پزشکی در سراسر کشور اقدام نموده و حتما پیش از خرید آن، اطلاعات لازم درباره ی محصول را مطالعه کرده تا پس از خرید دچار مشکل نشوید.

علاوه بر این در هنگام خرید نخ بخیه توجه کنید که قیمت های متفاوتی برای برند های مختلف این محصول وجود دارند که برای اطمینان از خریدی مقرون به صرفه، بهتر است از فروشگاه های تجهیزات پزشکی معتبر نظیر فروشگاه اینترنتی سدان مد استفاده نمایید، تا علاوه بر قیمت مناسب، از ضمانت اصل بودن کالا نیز اطمینان حاصل نمایید.

خرید نخ جراحی

در هنگام انتخاب و خرید نخ بخیه دقت کنید که محصول مورد نظر شما بایستی دارای ویژگی هایی باشد تا بتوانید از مرغوب بودن ان مطمئن شده و اقدام به خرید آن نمایید.

بنابراین از جمله ویژگی های یک نخ بخیه ایده آل عبارتند از:

  • انعطاف پذیر بودن
  • قابلیت استریل کردن را دارا باشد.
  • از آن جایی که نخ جراحی می تواند توسط بدن به عنوان یک عامل خارجی شناخته شده و با آن مقابله شود و در نتیجه بهبودی زخم به تاخیر افتد، مناسب ترین نخ بخیه بایستی کمترین واکنش بافتی را در بدن ایجاد نماید.
  • نخ بخیه نباید آلرژی زا و سرطان زا باشد.
  • دارای استحکام و قدرت کشش مناسب باشد.
  • نخ بخیه باید به گونه ای طراحی شود که محیط مناسبی را برای رشد عوامل بیماری زا نظیر باکتری ها فراهم ننماید.

با در نظر گرفتن ویژگی های بالا معمولا برای آن که نخ های بخیه زیست تخریب پذیری نسبی و انعطاف پذیری بالایی داشته باشند، معمولا از جنس مواد پلیمری تهیه و تولید می شوند.

همچنین به دلیل آن که نخ های بخیه در بافت و محل زخم ممکن است تنش و یا کشش ایجاد کرده و حساسیت بافت و بدن را نسبت به خود برانگیزند، کمترین واکنش بافتی و نیز استحکام کششی بالای آن ها می تواند از موضوعات با اهمیت در هنگام خرید نخ جراحی باشد.

ویژگی های نخ بخیه ایده آل

فروشگاه تجهیزات پزشکی سدان با سابقه ی ۱۵ سال فعالیت در زمینه ی تجهیزات پزشکی بهترین گزینه ی انتخابی پیش روی شما می باشد. فروش نخ جراحی یکی از انواع فعالیت های این فروشگاه در زمینه ی تجهیزات پزشکی است که امروزه به دلیل استقبال زیاد شما هموطنان عزیز در جای جای کشور پهناورمان ایران، سبب شده تا این فروشگاه یکی از معتبر ترین فروشگاه های تجهیزات پزشکی در دهه ی گذشته شناخته شده و نیاز های پزشکی بیمارستان ها و افراد را برطرف نماید.

سدان مد با سابقه ی فعالیت در زمینه های مختلف تامین تجهیزات پزشکی برای ارگان های مختلف در تلاش است تا نیاز های عموم مردم را به انواع تجهیزات پزشکی و انواع نخ های جراحی برطرف کرده و گامی استوار در جهت افزایش سطح سلامت جامعه بردارد.

نظری ثبت نشده

نظر شما