علائم حاملگی و مراقبت های بعد از آی یو آی


عمل IUI یکی از روش های کمک باروری است که در طی آن اسپرم ها به داخل رحم زن تلقیح می شوند. هدف از انجام این روش، افزایش تعداد اسپرم ورودی به لوله های رحمی و در نتیجه افزایش شانس بارداری می باشد. در مطلب روش آی یو آی، مهمترین مواردی که باید قبل از این عمل به آن توجه شود، توضیح داده شده است.

پس از انجام عمل آی یو آی زوج با سؤالات و نگرانی هایی درباره مراقبت های بعد از IUI روبرو می شوند که در این مطلب سعی شده به سؤالات این افراد پاسخ داده شود.

ای یو ای یکی از روش های کمک بارداری

نگرانی های بعد از عمل IUI

ترشح بعد از ای یو ای

وجود ترشح بعد از ای یو ای یک عارضه طبیعی است. گاهی به اشتباه این ترشح به عنوان نشت آی یو آی در نظر گرفته می شود، در صورتی که این ترشح مخاط دهانه رحم است که در طی عمل IUI جدا شده و پس از عمل به صورت ترشح از واژن خارج می شود.

گاهی ممکن است ترشحات سفیدرنگ یا ترشحات زردرنگ بعد از آی یو آی مشاهده شود. ترشحات سفید شیری بعد از آی یو آی از علائم بارداری به شمار می‌رود که میزان آن نسبت به ترشحات معمول و همیشگی بیشتر است. لذا درصورت مشاهده چنین ترشحی می‌توان با یک تست بارداری خانگی از وقوع حاملگی مطمئن شد.

لکه بینی بعد از IUI

لکه بینی در حد جزئی پس از عمل IUI کاملاً طبیعی است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. در بسیاری از موارد، استفاده از ابزار پزشکی نظیر کاتتر باعث لکه‌بینی می‌شود و حداکثر ۲۴ ساعت ادامه می‌یابد. از آن‌جایی که در مراحل مختلفی از فرایند IUI لکه‌بینی مشاهده می‌شود، با انجام تست بارداری یا سونوگرافی و سایر آزمایش‌های مربوطه می‌توان دریافت که خانم در چه مرحله‌ای از فرایند بارداری قرار دارد و چه مراقبت‌هایی را باید در پیش بگیرد.

لازم به ذکر است که خونریزی بسیار کم در حد مشاهده لکه‌های خونی خطر خاصی ندارد؛ اما خونریزی شدیدتر ممکن است نشان‌دهنده وجود مشکلی در لقاح و لانه‌گزینی جنین باشد و باید به پزشک گزارش داده شود.

درد زیر شکم از علائم شایع بعد از عمل آی یو آی

درد زیر شکم بعد از عمل آی یو آی

در برخی از موارد افراد پس از عمل IUI علائمی نظیر درد و انقباضات شکمی را تجربه می‌کنند. این درد نشانه خطر نیست؛ بلکه تنها زنگ هشداری است که به فرد یادآوری می‌کند تا استراحت بیشتری داشته باشد. البته در صورت شدت گرفتن درد، پزشک استفاده از مسکن را تجویز می‌کند.

به‌طور کلی، دل‌درد و کمردرد بعد از IUI اغلب به علت تحریک دهانه رحم در اثر تزریق یا وقوع تخمک‌گذاری و لانه‌گزینی رخ می‌دهد. از طرفی توصیه می‌شود که شیاف‌های تجویزشده به صورت مقعدی مورد استفاده قرار گیرند.

به این نکته نیز باید اشاره کرد که درد کمر یا زیر شکم بعد از عمل IUI به دلیل استفاده از داروهای تحریک تخمک‌گذاری بوده و گاهی احتمال دارد در اثر مصرف بیش‌ازحد این داروها، کیست‌هایی تشکیل گردد که پس از حاملگی کوچک می‌شوند و مشکلی به‌وجود نمی‌آورند.

علائم لانه گزینی بعد از ای یو ای شامل چه مواردی می شود؟

انجام آزمایش بارداری دو هفته پس از انجام IUI می تواند قطعی ترین نتیجه بارداری و یا عدم بارداری را برای فرد مشخص کند. اغلب افراد در این دو هفته علائمی شبیه به بارداری طبیعی را تجربه خواهند کرد که از جمله علائم بارداری بعد از آی یو آی موفق می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

علائم لانه گزینی بعد از ای یو ای

درد لانه گزینی

در برخی از موارد لانه گزینی جنین همراه با احساس خارش، درد و گرفتگی در رحم خواهد بود که اصطلاحاً به این درد گرفتگی لانه گزینی می گویند و می توان آن را به عنوان یکی از علائم حاملگی بعد از آی یو آی به حساب آورد.

دمای بالای طولانی بدن

بارداری سبب بالا ماندن سطح پروژسترون برای مدت طولانی تر از عمر طبیعی آن می شود؛ چرا که بالا ماندن سطح پروژسترون سبب حفظ جسم زرد در تخمدان می شود. بنابراین اگر فرد دمای بدن خود را در یک نمودار ثبت کند متوجه می شود درجه حرارت بدن برای دوره بالاتری بالا خواهد بود.

لازم به ذکر است که گاهی بروز عفونت هم باعث افزایش دمای بدن می‌شود؛ بنابراین درصورت مشاهده هرگونه تب غیرمعمول باید به پزشک اطلاع داد.

علائم حاملگی بعد از ای یو ای

لکه بینی لانه گزینی

گاهی افراد پس از انتقال، ترشحات قهوه ای یا صورتی رنگی مشاهده می کنند که این لکه بینی اغلب تا یک هفته پس از لانه گزینی ادامه دارد. باید گفت که خونریزی پس از آغاز بارداری، در همه خانم‌ها مشاهده نمی‌شود؛ اما نشانه‌ای طبیعی از وقوع لانه‌گزینی به حساب می‌آید. علت این لکه‌بینی یا خونریزی، نفوذ تخمک بارورشده به لایه داخلی رحم یعنی اندومتر می‌باشد.

خونریزی پس از لانه‌گزینی نباید با خونریزی ماهانه اشتباه گرفته شود؛ چراکه حجم آن در مقایسه با قاعدگی کمتر است و همچنین هم‌زمان با لکه‌بینی لانه‌گزینی، گاهی احساس گرفتگی در عضلات زیر شکم نیز حس می‌شود و این درد، طی ۶ الی ۱۲ روز ادامه می‌یابد.

خواب آلودگی

افزایش هورمون پروژسترون در بدن پس از آغاز حاملگی، احساس خواب‌آلودگی را القا می‌کند و باعث خستگی مفرط می‌شود. از دیگر علل این اتفاق باید به کاهش فشار و قند خون ناشی از افزایش تولید خون در بدن اشاره کرد که منجربه صرف انرژی زیادی می‌شود.

ویار

بیزاری از بعضی غذاها یا میل شدید به برخی غذاهای دیگر، از علائم آغاز بارداری است که با نام ویار شناخته می‌شود. هوس یا ویار غذایی گاهی تا حدی شدت می‌یابد که مادر تمایل شدیدی به تهیه و خوردن بعضی غذاها پیدا می‌کند و یا حتی از بوی برخی غذاها متنفر می‌گردد که این موارد تماماً ناشی از تغییرات هورمونی دوران بارداری می‌باشد.

سرگیجه های شدید و مداوم از علائم بروز اشکال در ای یو ای

نفخ

پس از تخمک‌گذاری، به دلیل تغییرات هورمونی، دیواره رحم ضخیم می‌شود و همین موضوع موجب نفخ در فرد می‌گردد. اشاره به این نکته ضروری است که نفخ‌کردن غالباً در زمان تخمک‌گذاری صورت می‌گیرد؛ چه فرد باردار باشد و چه باردار نباشد. با این حال، اگر وضعیت نفخ با سایر اوقات فرق داشته باشد و شدیدتر شود؛ می‌تواند به عنوان علائم لانه گزینی یا حاملگی به حساب آید.

حساس شدن سینه ها

احساس پدیده حساس‌شدن سینه‌ها در نزدیک زمان تخمک‌گذاری، امری طبیعی و عادی است. همچنین این احساس یکی از علائم سندرم پیش‌ازقاعدگی نیز می‌باشد؛ اما اگر به طور ناگهانی فرد احساس کند که سینه‌اش پُر و حساس شده و یا اینکه حس درد یا خارش در نوک سینه احساس گردد، این مورد می‌تواند نشانه‌ای از بارداری محسوب شود.

علائم شدید شده سندرم پیش از قاعدگی

برخی از علائم قطعی بارداری نظیر تهوع و تکرر ادرار، در هفته ششم بارداری رخ می‌دهد. با این حال، در زمان لقاح نیز علائمی شبیه به سندرم پیش‌ازقاعدگی اما شدیدتر از آن، در فرد بروز می‌کند که نشانه بادرای است و ازجمله این علائم می‌توان به تغییر خلق‌وخو، نفخ و گرفتگی عضلات نیز اشاره نمود. 

درد و گرفتگی عضلات از علائم بارداری پس از ای یو ای


از دیگر علائم بارداری پس از آی یو آی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تأخیر قاعدگی همراه با خونریزی خفیف در برخی موارد
  • درد، تورم، احساس پرُی، سنگینی و حساس شدن سینه ها همچون دوران قاعدگی
  • ضعف و خستگی بعد از آی یو آی
  • حالت تهوع صبحگاهی ناشی از افزایش استروژن بدن
  • گر گرفتگی و یا احساس ناخوشایند نسبت به غذاها


نداشتن علائم بارداری بعد از آی یو آی

به طور کلی، چه فرد به روش طبیعی و چه به کمک روش آی‌یوآی باردار شده باشد، احتمال دارد تا چند هفته و گاهاً تا چندماه، هیچ علائمی حاکی از بارداری احساس نکند. ازاین‌رو، عدم مشاهده علائم بارداری پس از انجام IUI امری طبیعی به شمار می‌رود.

در برخی موارد، ممکن است زنان بلافاصله پس از عمل IUI، علائمی در خود مشاهده کنند و آن‌ها را نشانه بارداری پندارند که این علائم کاذب است و می‌تواند بر اثر هیجان، فشار عصبی و نیز عوارض ناشی از مصرف داروهای حاوی پروژسترون بروز کرده باشد.

در حقیقت، باید دانست که در حدود 4 الی 6 روز پس از وقوع لقاح به روش آی ‌یو آی، تخمک بارورشده (زیگوت) به رحم می‌رسد؛ سپس تقریباً 5 روز (یا بیشتر) طول می‌کشد تا پروسه لانه‌گزینی جنین در رحم انجام شود. از طرفی دیگر، چند روز پس از لانه‌گزینی زمان نیاز است تا سطح هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) _ یعنی همان عامل قطعی تشخیص و تأیید بارداری_ در خون افزایش یابد. به همین دلیل، علی‌رغم دشواری انتظار زوجین، توصیه می‌شود که حداقل 2 هفته پس از انجام عمل IUI، تست بارداری انجام گیرد تا نتیجه قطعی مشخص شود. ذکر این نکته نیز ضروری می‌باشد که استفاده از روش تشخیص خانگی بارداری (بی‌بی چک) خالی از خطا نیست و بهترین راه تشخیص دقیق حاملگی، آزمایش خون است.

همچنین باید خاطرنشان کرد که عواملی نظیر بروز ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین می‌تواند منجر به سقط خودبه‌‌خودی و عدم موفقیت IUI گردد؛ لذا در صورت مشاهده هرگونه ترشح غیرطبیعی یا ناراحتی دیگر، مراجعه سریع به پزشک الزامی می‌باشد.

مراقبت های لازم پس از انجام IUI

  • پرهیز از مصرف غذاهای نفاخ و استفاده از تغذیه سالم
  • مصرف سبزیجات و میوه های تازه
  • استراحت لازم و کافی بعد از انجام آی یو آی
  • کاهش فعالیت های روزانه به مدت یک روز پس از انتقال
  • استراحت نسبی و خودداری از کارهای سنگین و بالا پایین رفتن از پله تا انجام تست بارداری
  • انجام تست خون حاملگی بعد از 18 روز
  • پرهیز از مصرف الکل و هرگونه دخانیات
  • دوری از استرس و اضطراب
  • نپوشیدن لباس های تنگ
  • دوری از تماس و قرار گرفتن با مواد شیمیایی

بعد از IUI چه غذاهایی بخوریم؟

توصیه می شود پس از انجام IUI از مصرف غذاهای نفاخ خودداری کرده و مصرف میوه ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی قرار داده شود. بطور کلی ممنوعیت غذایی پس از انجام IUI، همان ممنوعیت غذایی برای زنان باردار است. داشتن برنامه غذایی استاندارد به افزایش موفقیت لقاح و در نتیجه افزایش موفقیت آی یو آی کمک می‌کند. در همین راستا باید مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین D را افزایش داد.

خوراکی‌هایی نظیر زعفران، باقلا، زرشک، گلاب، گوشت نیم‌پز و هر غذایی با طبع گرم برای موفقیت بارداری مناسب نیست و بهتر است مصرف نشود. لازم به ذکر است که مصرف سیگار، الکل و دخانیات به شدت برای جنین مضر است و باید در دوران بارداری کاملاً ترک شود. نوشیدن چای، قهوه و محصولات کافئین‌دار نیز می‌بایست محدود گردد. همچنین مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در زنانی که به روش IUI اقدام به بارداری کرده‌اند، تنها با دستور پزشک امکان‌پذیر است. 

تعیین جنسیت با ای یو ای
بیشتر بخوانید: تعیین جنسیت به روش آی یو آی؛ مواردی که باید بدانید!


پس از انجام iui میوه ها و سبزیجات تازه مصرف شود

علائم بروز اشکال در روند آی یو آی

اگرچه عمل IUI یک فرایند کم‌تهاجمی و کم‌خطر است؛ اما برخی علائم می‌تواند نشان‌دهنده بروز اشکال در روند انجام آی‌ یو آی باشد که لازم است فورا با پزشک خود در میان بگذارید. ازجمله:

  • خونریزی واژینال به رنگ قرمز روشن مشابه خونریزی ماهانه
  • گرفتگی و درد شدید در شکم، پاها و گردن
  • بروز تب
  • سرگیجه مداوم و شدی یا غش کردن


گاهی چنین علائمی ممکن است جزو نشانه‌های عفونت یا وقوع بارداری خارج رحمی قرار گیرد و بلافاصله باید تحت درمان‌های مناسب قرار گیرد. به‌علاوه درصورت استفاده از داروهای تحریک تخمک‌گذاری، احتمال وقوع سندرم تحریک بیش‌ از حد تخمدان‌ها (OHSS) به علت رشد هم‌زمان چند فولیکول بالغ، وجود دارد.

علت هایپر شدن تخمدان‌ها واکنش آن‌ها به داروهای تحریک تخمک‌گذاری و یا استفاده اضافی از این داروها است. سندرم OHSS باعث رشد و بلوغ بیش از حد انتظار فولیکول‌ها می‌شود و ممکن است تخمک‌های بالغ زیادی آزاد گردد که ریسک بارداری پرخطر را افزایش می‌دهد. از عوارض و پیامدهای این سندرم می‌توان درد شکم، درد تخمدان، حالت تهوع یا حتی مشکلات تنفسی را نام برد که باید به‌طور اورژانسی و فوری کنترل و درمان شود.

در چه صورت IUI نتیجه نمی دهد؟

روش آی ‌یو آی لزوماً برای مقابله با انواع مشکلات ناباروری مناسب نیست و ابتدا باید شرایطی مدنظر قرار گیرد؛ به عنوان مثال، انسداد طبیعی یا مصنوعی (ناشی از عمل جراحی) در لوله‌های فالوپ، موجب عدم موفقیت روش IUI می‌گردد.

لذا اگر بعد از ۶ بار تکرار آی‌یوآی نتیجه‌ای حاصل نشود، باز بودن لوله‌های رحمی به کمک آزمایش‌ها و عمل‌هایی همچون هیستروسالپنگرافی (عکس رنگی از رحم) یا لاپاراسکوپی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

درصورت تشخیص انسداد نیز باید ابتدا نسبت به رفع آن اقدام نمود و سپس عمل IUI را تکرار کرد.

عدم لانه گزینی جنین در ای یو ای

نتایج عمل آی یو آی

با انجام آی‌ یو آی، در همان روزهای اول نمی‌توان نتیجه قطعی را دریافت نمود و گاهی نتایج کاذب به‌دست می‌آید. به عنوان مثال، ممکن است مقدار هورمون‌های بارداری هنوز در سطح پایینی باشد و در تست مشاهده نشود؛ لذا بارداری تأیید نمی‌گردد و به این وضعیت، نتیجه منفی کاذب گفته می‌شود. گاهی هم به علت مصرف داروهای تحریک تخمک‌گذاری نظیر آمپول هورمون HCG، تست به اشتباه رأی به بارداری می‌دهد درحالی که این صرفاً یک نتیجه مثبت کاذب می‌باشد و حدوداً تا ۱۴ روز بعد از تزریق آمپول ادامه دارد.

باید توجه کرد که با قطع شیاف و عدم بارداری، پریودی دوباره آغاز می‌شود و درصورت حاملگی، سطح پروژسترون بالا می‌رود و جز در موارد خاص، نیازی به مصرف شیاف نخواهد بود.

به‌طورکلی، ۲ هفته پس از انجام تست خانگی کیت بارداری می‌توان آزمایش خون را انجام داد تا از نتایج عمل مطلع شد. اگر بارداری تأیید نشود، امکان تکرار مجدد روش IUI وجود خواهد داشت. درواقع می‌توان این روش درمانی و درمان‌های مشابه را بین ۳ الی ۶ ماه تکرار نمود که شانس حاملگی به حداکثر برسد.

باید و نبایدهای بعد از عمل IUI

در روش آی‌یوآی، وسیله‌ای به نام کاتتر به دهانه رحم وارد می‌شود که در این هنگام به دلیل تغییرات هورمونی، دهانه رحم مختصری باز می‌شود و لذا فرد معمولاً دردی احساس نمی‌کند. بیشتر خانم‌ها درد IUI را بسیار کم و در حد تست پاپ اسمیر توصیف می‌کنند. همچنین گرفتگی‌های شکمی پس از آی یو آی اغلب به علت آزاد شدن تخمک رخ می‌دهد و ارتباط چندانی با عمل IUI ندارد.

در مرحله بعد، اسپرم استخراج می‌شود. از آنجایی که اسپرم به مدت 24 الی 72 ساعت بیشتر زنده نمی‌ماند و هرچه از 24 ساعت بیشتر بگذرد، توانایی آن برای باروری کمتر می‌گردد؛ لذا بهترین زمان جهت گذاشتن اسپرم در لوله‌های رحمی در حدود 6 الی 12 ساعت و در حوالی موقع آزادسازی تخمک می‌باشد.

عمل iui


پس از اتمام عمل IUI، نیازی به خوابیدن نیست چراکه دهانه رحم باز نمی‌ماند؛ اما معمولاً پزشکان پیشنهاد می‌کنند که فرد به مدت 15 الی 30 دقیقه بعد از عمل روی تخت دراز بکشد و استراحت کند. در ضمن بعد از عمل، باید از انجام فعالیت‌های سنگین نیز کاسته شود.

اما استراحت مطلق به‌جز درصورت احساس درد و گرفتگی، ضرورتی ندارد. باید گفت که ترشحات بعد از آی یو آی معمولاً ناشی از ورود کاتتر و شل شدن مایع دهانه رحم است؛ چراکه به علت نزدیک بودن زمان تخمک‌گذاری، این مایع بیش از هر زمان دیگری رقیق و سیال می‌شود وموجب بروز ترشحاتی پس از عمل IUI می‌گردد.

نکته مهم دیگر این است که اگر علت انجام روش آی‌یوآی، تعداد کم اسپرم باشد؛ لذا بهتر است که آخرین مقاربت قبل از عمل، به هنگام تزریق hCG انجام شود و فرد از 24 ساعت قبل از عمل آی‌یوآی، مقاربتی نداشته باشد. از طرفی دیگر پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از اتمام روش IUI، مقاربت جهت افزایش شانس بارداری انجام شود.

راه های افزایش موفقیت آی یو آی چیست؟

میزان موفقیت روش کمک‌ باروری آی‌ یو آی به عوامل متعددی ازجمله سن، مصرف داروهای خاص، وضعیت تخمک و اسپرم، ضخامت آندومتر و محیط شیمیایی رحم وابسته می‌باشد. تکرار عمل IUI در هر ماه سبب افزایش ۲۰ درصدی موفقیت عمل می‌شود. در واقع روش IUI، یک عمل کم‌تهاجمی با هزینه پایین است؛ اما میزان موفقیت آن از روش آی‌وی‌اف کمتر است. البته لازم به یادآوری است که روش درمان باید با نظر پزشک مشخص شود.

رعایت نکات زیر می‌تواند میزان موفقیت عمل آی‌ یو آی را افزایش دهد:

  • وزن نرمال: نگه داشتن وزن در محدوده BMI نرمال جهت موفقیت یک باروری سالم الزامی می‌باشد. لذا در صورت داشتن چاقی یا لاغری مفرط باید پیش از انجام آی یو آی، نسبت به درمان عدم تعادل وزن خود اقدام کرد.
  • رژیم غذایی مناسب: داشتن یک رژیم غذایی سالم شامل میوه، سبزیجات و غلات کامل، مصرف لبنیات پرچرب نظیر شیر، ماست و پنیر، مصرف پروتئین کافی، نوشیدن آب فراوان، استفاده از مکمل های مولتی ویتامین و نیز کاهش مصرف کافئین و پرهیز از خوردن غذاهایی با طبع گرم، موجب افزایش شانس بارداری بعد از عمل آی‌یو‌آی می‌شود.


مصرف لبنیات و مواد غذایی ارگانیک موثر در موفقیت iui


  • عدم مواجهه با آلاینده‌ها: اطمینان از عدم مواجهه با فلزات سنگین، مواد شیمیایی حلا‌ل‌ها و نیز حشره‌کش‌ها (Pesticides) شانس بارداری را افزایش می‌دهد؛ چراکه این آلاینده‌ها می‌تواند روی کیفیت و کمیت اسپرم‌ها تأثیر گذار باشد.
  • عدم استعمال دخانیات: استعمال دخانیات نظیر سیگار کشیدن، موجب وقوع اختلالات مرتبط به نفوذ اسپرم در تخمک، اختلال نعوظ، تغییر شکل اسپرم و تخریب DNA اسپرم می‌شود که درنتیجه، عوارضی نظیر عقب‌ماندگی‌های ذهنی و رشدی و یا شکست بارداری را به دنبال دارد.
  • کاهش استرس: جهت موفقیت‌آمیز بودن عمل آی‌یوآی می‌بایست از عوامل تنش‌زا دوری گردد. حتی اضطراب و استرس به دلیل ترس از شکست بارداری نیز می‌تواند مانع لقاح صحیح و محرک سقط جنین باشد، به همین منظور باید استرس را از خود دور نمود.
  • تجویز شیاف پروژسترون: در مواقعی که بارداری توسط روش‌هایی سخت از قبیل آی‌یو‌آی، آی‌وی‌اف و... حاصل می‌شود؛ جهت تقویت بارداری و محکم شدن جنین و همچنین جلوگیری از سقط آن، داروهایی نظیر شیاف پروژسترون تجویز می‌گردد. این داروها عوارض خاصی به همراه ندارند و در ضمن، پرهیز از شنا کردن و دوش واژینال در صورت مصرف شیاف، جهت افزایش شانس بارداری الزامی می‌باشد. 
  • انجام مقاربت جنسی: طبق گفته‌ها، انجام مقاربت جنسی بعد از عمل آی‌یوآی موجب افزایش شانس بارداری می‌شود. باید دانست که در صورت عدم مشاهده خونریزی یا لکه‌بینی می‌توان 48 ساعت بعد از عمل IUI به مقاربت جنسی پرداخت تا شانس باروری افزایش یابد.
  • پرهیز از ورزش های شدید: فعالیت‌های بدنی سنگین یا انجام تمرینات ورزشی شدید، بعد از عمل IUI توصیه نمی‌شود؛ چراکه در این شرایط، تخمدان‌ها هنوز حساس هستند و به محافظت بیشتری احتیاج دارند. از طرفی دیگر پایین نگه‌داشتن دمای بدن، موقعیت بهتری را جهت لانه‌گزینی فراهم می‌کند.


از انجام تمرینات ورزشی شدید بعد از ای یو ای خودداری کنید

بهترین مراکز درمانی برای انجام IUI

این روزها مراکز درمان ناباروری زیادی در شهرهای مختلف به درمان زوج های نابارور مشغول هستند. انتخاب مرکز درمانی نقش مهمی در میزان موفقیت عمل IUI دارد. از این رو یزد به علت حضور پزشکان با تجربه و حاذق نظیر دکتر عباس افلاطونیان و همچنین هزینه درمان مناسب و وجود تجهیزات و امکانات مدرن به یکی از مراکز مهم و معتبر درمان ناباروری در ایران تبدیل شده است.

پژوهشکده علوم تولید مثل یزد، به عنوان یک مرکز تک تخصصی ویژه درمان ناباروری، در حال حاضر با مراکز مهم دنیا در درمان ناباروری رقابت می کند و سالانه پذیرای زوج های نابارور از سراسر کشور و حتی کشورهای همسایه است.برای رزرو نوبت بهترین پزشکان درمان ناباروری کلیک کنید.

تماس با ما

برای دریافت هرگونه مشاوره و راهنمایی درباره مراقبت های پس از عمل آی یو آی با ما تماس بگیرید:

03537283090 داخلی 232شماره WhatsAppتلگرامفیسبوکایمیل

پرسش های متداول پس از عمل آی یو آی

برخی از سؤالات رایج بیماران پس از انجام روش کمک‌باروری IUI به قرار زیر می‌باشد:

آیا بعد از IUI اسپرم ها بیرون می ریزند؟

خیر، روند عمل آی‌یوآی به صورتی است که اسپرم‌های بیرون نمی‌ریزند و هرگونه رطوبت یا ترشح بعد از آن می‌تواند ناشی از شرایط هورمونی یا ورود کاتتر به واژن باشد.

آیا بعد از آی یو آی می‌توان رابطه جنسی داشت؟

بله، همان‌طور که اشاره شد رابطه جنسی و مقاربت پس از آی‌یوآی نه‌تنها مانعی ندارد؛ بلکه گاهی به آن توصیه می‌شود.

آیا بعد از انجام IUI باید استراحت مطلق داشت؟

خیر، پس از عمل IUI صرفاً یک استراحت نیم‌ساعته به صورت درازکش توصیه می‌شود و بعد از آن نیز باید از فعالیت‌های سنگین پرهیز نمود؛ اما نیازی به استراحت مطلق نمی‌باشد.

پس از ای یو ای یه استراحت نیم ساعته برای بیمار توصیه میشود

آیا امکان انجام IUI در منزل وجود دارد؟

خیر، از آنجایی که عمل IUI توسط یک کاتتر پزشکی و با دقتی بالا برای تخلیه اسپرم در داخل رحم انجام می‌شود، امکان انجام آن در منزل وجود ندارد.

پس از آی یو آی امکان پیاده روی و ورزش وجود دارد؟

برای انجام ورزش‌های سبک به‌ویژه پیاده‌روی پس از آی یو آی باید شرایط جسمانی خود را مد نظر قرار داد. توصیه می‌شود افراد در روزهای اول به خوبی استراحت کنند و سپس به مرور زمان، قدم زدن‌های کوتاه را آغاز نمایند.

انجام ورزش‌های شدید و سنگین نظیر پیاده‌روی طولانی، دویدن، ایروبیک و بلند کردن اجسام سنگین به دلیل انقباضات رحمی و احتمال آسیب به لانه‌گزینی جنین، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. بااین‌حال اقداماتی همچون یوگا و شنا در روزهای پس از درمان، شانس موفقیت IUI را افزایش خواهد داد.

خونریزی و لکه بینی بعد IUI طبیعی است؟

همان‌گونه که ذکر شد، لکه‌بینی پس از انجام آی‌یوآی طبیعی است و می‌تواند از علائم موفقیت‌آمیز بودن لانه‌گزینی باشد؛ اما شدت یافتن آن و بروز خون‌ریزی را باید بلافاصله به پزشک گزارش داد.

لانه گزینی چند روز پس از IUI رخ می دهد؟

این امر بستگی به روز تخمک‌گذاری دارد و از ۹ تا ۱۲ روز متغیر می‌باشد.

لانه گزینی موفق پس از ای یو ای

آیا خوردن نشاسته بعد از IUI مفید است؟

به عقیده برخی افراد، خوردن نشاسته بعد از انجام عمل آی‌یوآی مفید است؛ اما این موضوع هیچ مبنای علمی ندارد. در نتیجه، مصرف هرگونه ماده غذایی یا داروی گیاهی صرفاً باید با اجازه پزشک معالج صورت گیرد.

آیا نفخ بعد از آی یو آی، نشانه بارداری است؟

همان‌طور که ذکر شد، نفخ هم می‌تواند نشانه بارداری باشد و هم ممکن است که نشانه‌ای از عفونت یا یکی از عوارض مصرف داروهایی خاص باشد. بنابراین، در صورت احساس نفخ بهتر است که جهت اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه شود.

آیا احتمال بارداری طبیعی بعد از آی یو آی وجود دارد؟

بله! طبق منابع، از هر 10 زن 3 نفر قادرند که پس از انجام روش‌های کمک‌درمان ناباروری، به طور طبیعی باردار شوند..

81 دیدگاه

نظر شما

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    دورود و ممنون از مطلب کاملتون. سوالی که داشتم اینه که الان یه هفته هست که iui انجام دادم و الان یکی دو روزی هست که دچار تکرر ادرار شدم و کمی هم درد زیر شکم و ران های پا دارم. می خواستم ببینم علتش چیه؟

    • پیش فرض
      نوشین دهقان
      -

      سلام دوست عزیز. وقت به خیر
      از عوارض آی یو آی میتواند باشد. بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک خود مراجعه کنید.
      با تشکر و آرزوی بهروزی

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من ۳ یا ۴ روز بعد از ای یو ای دچار لکه بینی شدم و از بین رفت و لی حالا دو هفته بعد از iui لکه بینی بازم شروع شده. خیلی نگرانم چیکار باید بکنم؟
    ممنون

    • پیش فرض
      نوشین دهقان
      -

      سلام دوست عزیز. وقت به خیر
      لطفا به پزشک خود مراجعه کنید.
      با تشکر

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من یه سوال داشتم
    امروز ۸ روز میگذره که ای یو ای انجام دادم از دیروز دل‌درد شبیه پریودم دارم دلیلش چی هست؟
    واینها روز۲۲ سیکل هست

    • پیش فرض
      کاربر
      -

      سلام من ۵روزه ای یو ای کردم کمر درد دارم استراحت هم میکنم و اینکه ترشح پنیری شکل دارم مقدارش کمه و فیلیکولام ۲۱و۲۲ بودن میخواستم بدونم این ماه موفق میشم ؟

      • پیش فرض
        نوشین دهقان
        -

        سلام دوسا عزیز. وقت به خیر
        اینطوری قابل بیان نیست باید تا روز آزمایش صبر کنید.
        با تشکر و آرزوی بهروزی

      • پیش فرض
        کاربر
        -

        چی شد حامله شدی با ترشح پنیری

    • پیش فرض
      کاربر
      -

      نتیجه چی شد منم همین دردارو دارم؟؟

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام. من می خوام که ای یو ای انجام بدم سوالم اینه که بالا رفتن از پله بعد از ای یو ای اشکالی دااره؟

    • پیش فرض
      کاربر
      -

      سلام روزی یه بار میتونی زیاد نباید بالا پایین کنی نباید استرس داشته باشی غذا های نفخ دار نخور

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من آی یو آی انجام دادم ولی دکتر برام شیاف و دارو تجویز نکرد.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    آیا بعد از ای یو ای برای تعیین جنسیت هنگام نزدیکی اسپرم داخل ریخته شود امکان بارداری با گزینه دوم صورت میگیرد؟

    • پیش فرض
      کاربر
      -

      جواب اینو کی میدونه

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام. من چند روزیه ای یو ای انجام دادم اما احساس درد توی تخمدانم دارم. می خواستم که علتش رو بدونم. ممنون

    • پیش فرض
      کاربر
      -

      سلام منم همین مشکل‌ودارم

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام، من این ماه میخوام iui انجام بدم، اگر موفق به بارداری نشوم امکان بارداری به روش طبیعی هست؟

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    میخوام بدونم به روش طبیعی میشه یا دیگه بعد از iui شانس بارداری طبیعی کم میشه؟

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام وقت بخیر من ۱۴ روزه آی یو آی انجام دادم. روز ۱۲ ازمایش خون دادم منفی بود ولی پریود نشدم. علایم پریودی هم ندارم. هفته اول و روز دهم زیر شکمم سوزن سوزن میشد و از آغاز هفته دوم پر خور شدم. هر چقدر غذا میخورم حس میکنم گرسنه هستم. سمت چپ شکمم یک هفته است نبض شدید داره. به نظرتون باردار شدم؟

    • پیش فرض
      کاربر
      -

      سلام وقت بخیر خواستم بدونم حامله شدید یا نه چون من 10روزه آی یو آی انجام دادم شرایطم مثل شرایط شماست

    • پیش فرض
      کاربر
      -

      سلام منم همین علایم دارم شما باردارشدید؟

    • پیش فرض
      کاربر
      -

      شايد بايد منتظر بمونيد

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام خسته نباشید من یک هفته هست IUI کردم. سمت راست شکمم موقع سرفه سوز میکشه. سینه هامم خیلی درد میکنه دردای پریودیم هم دارم میشه راهنمایم کنین

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام.من،امروز نه روزه که ای یو ای انجام داده ام و زیر دل درد و کمی خارش دارم و سینه هام هم سفت شده اند. ایا باردارم؟ لطفا راهنماییم کنید.

    • پیش فرض
      کاربر
      -

      انشالله

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام همسرمن ۸روزپیش آی یوآی انجام داده. الان دندانش درد میکنه آیا میتونه از کپسول چرک خشک کن یا قرص دندان درد استفاده کنه؟

    • پیش فرض
      نوشین دهقان
      -

      سلام دوست عزیز. وقت به خیر

      حتما باید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

      با تشکر و آرزوی بهروزی

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام ببخشید اگه بعد آی یو آی رابطه نداشته باشی بارداری صورت نمیگیره؟

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    آیا عدم رابطه بعد آی یو آی بارداری صورت نمیگیره؟

    • پیش فرض
      نوشین دهقان
      -

      سلام دوست عزیز. وقت به خیر

      در نزدیکی پس از آی یو آی هیچ منعی وجود ندارد.

      • پیش فرض
        کاربر
        -

        سلام بعدازعمل بایدتا۹ماه آمپول بزنیم

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من روز ۲۸ خردادای یوای کردم روز ۱۵ تیر ازمایش دادم منفی بود الان ۱۰روز ازپریودیم عقب افتاده الان دوروز لکه بینی دارم نشانه چیست راهنماییم کنید ممنون

    • پیش فرض
      کاربر
      -

      سلام منم همین مشکل رو دارم شما باردار بودین؟ لطفا بهم جواب بدین خیلی استرس دارم

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام. من امروز ۱۰روزه iui انجام دادم . الان ۳روزه مثل درد قاعدگی درد زیرشکم دارم. یعنی باردارنیستم؟ قرص پروژسترن هم مصرف میکنم.

    • پیش فرض
      نوشین دهقان
      -

      سلام دوست عزیز. وقت به خیر

      درد بعد از ای یو ای طبیعی هست و بابت نتیجه باید بعد از روز 14 ام آزمایش بدید.

      با تشکر و آرزوی بهروزی

    • پیش فرض
      کاربر
      -

      سلام خسته نباشی من ده روز ای یوای کردم لگن درد دارم. ایا طبیعیه؟

      • پیش فرض
        حبیب ابراهیمی
        -

        سلام دوست عزیز

        اگر درد قابل تحمل است مشکلی وجود ندارد، در صورتی که درد شدید هست به پزشک مراجعه کنید.

      • پیش فرض
        کاربر
        -

        خدا همتونو خوشحال کنه تواین ماه محرم

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من ۱۳ روزه iui انجام دادم خیلی ترشح دارم. آبکیه ترشحم انگارخودم خیس کردم. کمردرد و پادرد هم دارم. چیکار باید بکنم؟

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز،

      درد بعد از ای یو ای اگر قابل تحمل باشد طبیعی است ولی در صورتی که ترشحات بیش از حد هست به پزشک جهت معاینه مراجعه کنید امکان عفونت وجود دارد.


  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام خسته نباشید من الان ۱۱روز lul انجام دادم معده درد شدید شدم نفح شکم هم داره امروز کمی تخمدان چپم احساس درد میکنم

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز

      درد بعد از ای یو ای و ای وی اف طبیعی است اگر غیر قابل تحمل هست حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من الان ۳ روز ای یو ای انجام دادم اما هیچ علائمی ندارم فقط خوابم میاد یعنی عمل ای یو ای جواب نداده

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز

      بی حالی میتواند از علائم نتیجه مثبت ای یو ای باشد اما این علائم در این بازه زمانی بیشتر کاذب هستند و نتیجه قطعی حدودا دو هفته بعد از انجام عمل مشخص می شود.


    • پیش فرض
      کاربر
      -

      سلام.منم الان ۳روزه ای یو ای کردم اصلا درد ندارم.لطفا بهم بگید نتیجه ای یو ای شما چی شد.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام وقت بخیر من سه روزه iui کردم درد شکم و پهلو هام خیلی بهتر شده الان کمی شونه هام درد میکنه .احساس میکنم شکمم سفت شده روزی سه بار شیاف پروژسترون ۴۰۰استفاده میکنم شکم انقباض داره. می خواستم ببینم که مشکلی نداره؟

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز

      مواردی که شما ذکر کردید طبیعی است و مشکلی نیست.

    • پیش فرض
      کاربر
      -

      برو دکتر.شونه درد علایم بارداری خارج از رحمه

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من امروز پنج روزه ای یو ای کردم اما هیچ حسی ندارم فقط حس میکنم یه نبض میزنه زیر شکمم ب نظرتون بچه اس؟؟؟

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز

      در حال حاضر مشخص نمی شود، بعد از دو هفته تست بارداری بدهید.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من یه هفته اس آی یو آ کردم آیا لازمه که قرص یا شیاف پرژسترون استفاده کنم؟دکتر چیزی نداد منم نپرسیدم

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      باید با پزشکتون مشورت کنید.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من8روزه ای یو ای کردم امروز صبح بادستمال متوجه شدم لکه های قهوهای تیره دارم وحالاکه شبه با دستمال متوجه شدم لکه ها تبدیل شده به لکه خون روشن بنظرتون دلیلش چیه

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز

      لکه بینی بعد از iui طبیعی است. حتما استراحت کامل داشته باشید و بعد از 14 روز تست بارداری بدهید.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من الان ۱۲ روز هست ای یو ای انجام دادم خیلی درد زیر شکمی دارم به نظر شما چیه راهنمایی کنید ممنونم

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز، درد زیر شکم میتواند از علائم لانه گزینی و بارداری باشد. دو روز دیگه تست بارداری بدهید. در صورت درد شدید به پزشک معالج مراجعه کنید.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من روز ۱۰ ای یو ای هستم گاهی اوقات شکمم از راست درد می کنه بعضی اوقات از چپ نشونه بارداری؟

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز

      برای اطمینان از بارداری باید دو هفته صبر کنید و سپس آزمایش تشخیص بارداری بدهید.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام دوست عزیز من امروز نه روزگه ای یو ای کردم ولی سینه هام درد میکنی یعنی حاملی نیستم.

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز

      برای تشخیص حاملگی بعد از 14 روز باید آزماییش خون انجام بدین.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام دوست عزیز من ۱۱روز ای یوای کردم امروز کمرم خیلی درد میکنه

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام برای تایید بارداری بعد از 14 روز تست بارداری بدهید.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من الان 11روزه lulانجام دادم الان ترشحم خونی شده تست هم دادم منفی در آمد از وقتی lulانجام دادم تا الا زیرشکم سمت چب درد دارم

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من سه روزه ای یوای انجام دادم دردزیرشکم میدونم طبیعی هسش ولی شکمم بزرگ شدچرا

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز

      بعد از انجام ای یو ای احتمال نفخ وجود دارد.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام دوست عزیز بعد انجام ای یو ای 4روزه انجام دام درد زیر شکم داره چرا

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام. درد زیر شکم بعد از ای یو ای طبیعی است. بعد از دو هفته ازمایش بارداری انجام دهید.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من ۱۰روز آی یو آی کردم،دو روزه گاهی پاهام یخ میزنه و سرد میشه و احساس سردی توی پاهام دارم ،میتونه نشانه بارداری باشه کمی نگرانم

    • پیش فرض
      کاربر
      -

      منم اینجوریم شما باردارشدن اون موقعه بعد ای یو ای

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام خسته نباشید من امروز ۹روزه iui کردم نفخ و خیلی ببخشید اسهال دارم از روزی که آمپوله Hcgاستفاده کردم دکترهم بهم شیاف و اینا نداد به نظرتون چیکار کنم؟

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من ۱۶ روز پیش iui انجام دادم.امروز موقع پریودم هست و لکه بینی دارم. چیکارکنم؟

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من شش روزه ای یوای کردم میشه دندونموبکشم؟

    • پیش فرض
      فاطمه وجهی
      -

      دوست عزیز سلام

      بهتره به دلیل استفاده بی حسی در کشیدن دندان اینکار انجام نشه

    • پیش فرض
      فاطمه وجهی
      -

      دوست عزیز سلام

      بهتره به دلیل استفاده بی حسی در کشیدن دندان اینکار انجام نشه

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من بیست و یک روز است iui انجام دادم و تست بیتا کردن ۵ بود داکتر کفت یک هفته دیگه هم صبر کنید و هنوز پریود هم نشدم و کمر درد هم دارم و سه روز است لکه بسیار خفیف قهویی یکبار در روز میبینیم این نشانه چیست آیا باردارم یا پریود میشم

    • پیش فرض
      فاطمه وجهی
      -

      دوست عزیز سلام

      14 الی 15 روز بعد از IUI نتیجه مشخص میشود و در صورتیکه نتیجه منفی بوده احتمال بارداری نزدیک به صفر هست و نشانه های موجود احتمالا علائم قاعدگی هستند

      بازهم بنا به توصیه پزشکتون یک هفته دیگه جهت اطمینان صبر کنید

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من 20روز iuiکردم وپنج روزه ازپیریودم گذشته وپیریودنشدم رو چهارده بی بی چک زدم منفی شدممکنه منفی کاذب باشه؟؟؟؟ خیلی ناراحتم می ترسم دوباره تست بگیرم

    • پیش فرض
      فاطمه وجهی
      -

      دوست عزیز سلام

      بهتره ازمایش بتا انجام بدین

    • پیش فرض
      کاربر
      -

      .

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    باسلام خدمت شما من ۵ روزای یو ای انجام دادم کمردرد،زیرشکمم چپ درد میکنه،وهمش ادارات دارم ،نشانه چیست

    • پیش فرض
      فاطمه وجهی
      -

      دوست عزیز سلام

      درد ها بعد زا انجام ای یو ای تا حدی طبیعی هست