سؤالات رایج در مورد ذخیره تخمدان


ذخیره تخمدان چیست؟

ذخیره تخمدان به معنای تعداد تخمک موجود در تخمدان ها می باشد؛ البته این تعداد در طول زندگی یک خانم ثابت نیست و با گذر زمان کاهش می یابد.

فولیکول چیست؟

هر تخمدان شامل تعداد خاصی فولیکول می باشد. در هر ماه در سیکل قاعدگی، یک تخمک در دیواره داخلی هر فولیکول رشد می کند ولی تنها یکی از این تخمک ها به بلوغ کامل می رسد. در واقع فولیکول مانند یک ساک تخمک را احاطه کرده است.

نقش تعداد و اندازه فولیکول ها برای بارداری
بیشتر بخوانید: تأثیر تعداد و اندازه فولیکول ها برای بارداری


بالغ شدن فولیکول موجود در تخمدان

ذخیره تخمدان نرمال چقدر است؟

ذخیره تخمدان ارتباط مستقیمی با توانایی باروری زن دارد. معمولاً ذخیره تخمدان نرمال برای باروری بین ۵ تا ۵.۶ است. میزان کمتر از یک، شانس باروری را بسیار کاهش می دهد که در این موارد از داروهای تحریک تخمدان استفاده می شود.

آزمایش AMH
بیشتر بخوانید: آزمایش amh چیست + تفسیر آزمایش ذخیره تخمدان

علت کم شدن ذخیره تخمدان چیست؟

جالب است بدانید جنین دختر در هفته بیستم در رحم مادر حدود هفت میلیون تخمک در تخمدان های خود دارد. این تعداد در زمان تولد نوزاد دختر به حدود ۲۰۰ هزار تخمک می رسد. البته تعداد فولیکول موجود در تخمدان در بین نوزادان دختر متفاوت است. زمانی که دختر به سن بلوغ می رسد، هر ماه تعدادی تخمک در فولیکول ها رشد می کند اما تنها یکی از این تخمک ها به بلوغ کامل رسیده و رها می شود و مابقی از بین می رود.

بنابراین می توان گفت گذر زمان و افزایش سن سبب کاهش ذخیره تخمدان می شود؛ این روند کاهشی ادامه پیدا می کند تا فرد به سن یائسگی برسد و ذخیره تخمدان او تمام شود.

درمان ذخیره تخمدان پایین چیست؟

ذخیره تخمدان کم به تنهایی سبب ناباروری نمی شود. در واقع افراد حتی می توانند با ذخیره تخمدان حدود ۱ نیز به صورت طبیعی باردار شوند. البته در شرایطی که فرد دچار اختلالات دیگر نظیر مشکلات رحمی باشد یا همسر دچار مشکلات اسپرم باشد، باروری دچار مشکل خواهد شد که در این موارد اغلب پزشکان از روش های کمک باروری استفاده می کنند.

ذخیره تخمدان کم، اصلی ترین دلیل ناباروری
بیشتر بخوانید: آیا درمان ذخیره تخمدان کم امکان پذیر است؟

برای تقویت تخمدان چه بخوریم؟

رعایت رژیم غذایی سالم می تواند سبب تقویت تخمدان گردد. برخی از مواد غذایی که باعث تقویت تخمدان ها می شوند عبارتند از:

  • رویال ژلی یا غذای ملکه زنبور عسل
  • کلم بروکلی
  • ماهی
  • تخم کدو و دانه کنجد
  • زنجبیل و زردچوبه
  • مولتی ویتامین
  • عدم مصرف سیگار و الکل و نوشیدنی های کافیین دار و غذاهای چرب و مواد قندی


غذاهای مفید برای تقویت تخمدان تنبل
بیشتر بخوانید: برای تقویت تخمدان تنبل چه بخوریم؟

تعداد تخمک مناسب برای آی وی اف چقدر است؟

کلید اصلی موفقیت IVF، وجود ذخیره تخمدان خوب می باشد. پزشک برای تخمین تعداد تخمک موجود در تخمدان از آزمایش خون و سونوگرافی استفاده می کند. هرچه فرد ذخیره بهتری داشته باشد احتمال موفقیت IVF بیشتر می شود. اگر تصمیم به عمل IVF دارید پیشنهاد میکنیم مطلب راه های افزایش موفقیت آی وی اف را مطالعه کنید.

علاوه بر ذخیره تخمدان، کیفیت تخمک در آی وی اف اهمیت بسزایی دارد

اهمیت کیفیت تخمک در IVF چقدر است؟

کیفیت تخمک از جمله فاکتورهای مهم در موفقیت IVF می باشد. اگرچه آزمایشات و سونوگرافی های ذخیره تخمدان اطلاعات کافی در مورد کمیت رزرو تخمدان به پزشک می دهد، اما اطلاعات دقیقی در مورد کیفیت تخمک در اختیار پزشک قرار نمی دهد. سن خانم بهترین فاکتور برای بررسی کیفیت تخمک می باشد؛ در واقع هرچه سن خانم افزایش پیدا کند، کیفیت تخمک کاهش پیدا می یابد.

بارداری در سنین بالا
بیشتر بخوانید: چگونه در سن بالا باردار شویم؟

آیا عمل تخمک کشی باعث تمام شدن ذخیره تخمدان می شود؟

خیر؛ بطور طبیعی در هر سیکل قاعدگی تنها یک تخمک به بلوغ کامل رسیده و آزاد می شود اما در طی عمل تخمک کشی، پزشک با تجویز داروهای هورمونی سبب رشد تعداد بیش از یک تخمک در تخمدان می شود. البته این تعداد در مقابل کل ذخیره تخمدان مقدار ناچیزی است. به همین علت عمل تخمک کشی نمی تواند به تنهایی سبب صفر شدن آن شود.


اگر تمایل دارید درباره عمل تخمک کشی و مراقبت های مورد نیاز قبل و بعد از آن بیشتر بدانید، اینجا کلیک کنید.

نظری ثبت نشده

نظر شما