واریکوسل گرید ۳ چیست و چگونه درمان می شود؟


یکی از بیماری‌های بیضه رایج در میان مردان، بزرگ شدن و واریسی شدن رگ‌های بیضه است که با نام واریکوسل شناخته می‌شود. درجات این بیماری براساس عواملی همچون اندازه غده موجود در بیضه بیمار به ۳ دسته تقسیم می‌گردد که واریکوسل گرید ۳ با ایجاد بیشترین درد و ناراحتی، شدیدترین نوع این بیماری به حساب می‌آید.

درد بیضه‌ها در واریکوسل با انجام فعالیت‌های ورزشی و نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت، بیشتر می‌شود و درصورت عدم درمان به‌موقع، عوارضی نظیر آتروفی بیضه (کوچک شدن و جمع شدن بیضه‌ها) و ناباروری مردان را به دنبال دارد.

تصاویر واریکوسل


عمليّة دوالي الخصية في إيران
بیشتر بخوانید: واریکوسل چیست و چه علائمی دارد؟

درجه بندی واریکوسل

بیماری واریکوسل در علم پزشکی، دارای سه درجه خفیف تا شدید به شرح زیر است:

واریکوسل ساب کلینیکال: با معاینه قابل لمس نیست و فقط با سونوگرافی قابل تشخیص است.

واریکوسل گرید ۱: خفیف‌ترین حالت واریکوسل که در آن، وریدهای بیضه هنگام فشار شکمی و زور زدن قابل لمس می‌باشد.

واریکوسل گرید ۲: حد متوسط بیماری که طی آن می‌توان وریدهای بیضه را فقط در حالت ایستاده لمس کرد.

واریکوسل گرید ۳: شدیدترین نوع واریکوسل که طی آن، وریدهای بیضه در حالت ایستاده به راحتی قابل مشاهده است.

واریکوسل گرید ۳ چیست؟

واریکوسل گرید ۳ به‌عنوان بدترین حالت بیماری واریکوسل، موجب بروز درد شدید در بیضه مردان می‌شود و طی آن، رگ‌های بیضه به‌راحتی قابل مشاهده می‌باشد. انواع واریکوسل در میان ۱۰ الی ۱۵ درصد از مردان شیوع دارد و به عنوان یکی از دلایل ناباروری مردان شناخته می‌شود. به‌عبارت دیگر، ابتلا به واریکوسل با ایجاد انسداد و تورم باعث افزایش دمای بیضه و درنتیجه، موجب آسیب به اسپرم‌ها می‌گردد.

به‌طورکلی، شکل‌گیری واریکوسل گرید ۳ ممکن است حتی از سنین نوجوانی آغاز شود که در برخی موارد نیاز به درمان خاصی ندارد؛ اما اغلب فرد باید فوراً تحت درمان‌های مناسبی مانند جراحی قرار گیرد.

واریکوسل گرید ۳

علت ابتلا به واریکوسل گرید ۳

درخصوص عوامل شکل‌گیری واریکوسل گرید ۳ باید دانست که این بیماری، مربوط به وضعیت رگ‌ها و عروق خونی بیضه می‌باشد. درواقع، هر بیضه به بند ناف متصل است و رگ‌ها و عصب‌هایی دارد که از این غده‌های عروقی محافظت می‌کند.

رگ‌های سالم داخل بیضه، همواره خون را از بیضه‌ها به کیسه بیضه و سپس به قلب انتقال می‌دهند؛ اما گاهی به‌دلیل ایجاد اختلال در جریان خون از سوی رگ‌های موجود در ناف، بدن سعی می‌کند خون کافی را به اندام‌ها برساند که بدین‌ترتیب، انبساط یا گشادشدن رگ‌ها رخ می‌دهد.

به‌عبارتی دیگر، دریچه‌های یک‌طرفه‌ای که خون را از بیضه خارج و به قلب می‌رسانند دچار مشکل می‌شوند و اجازه خروج سریع خون از بیضه‌ها را نمی‌دهند. این اتفاق که اغلب در بیضه چپ به وقوع می‌پیوندد و با نام واریکوسل گرید 3 بیضه سمت چپ شناخته می‌شود، با آسیب رساندن به بیضه‌ها موجب ناباروری می‌گردد.

علائم واریکوسل گرید ۳ چیست؟

رایج‌ترین علائم و نشانه‌های واریکوسل گرید ۳ عبارتست از:

  • درد بیضه در بسیاری از افراد، به‌خصوص در هنگام ایستادن و انجام کارهای فیزیکی
  • شکل‌گیری توده بدون درد و متورم و برجسته شدن کیسه بیضه
  • آتروفی یا کوچک شدن بیضه
  • بزرگ شدن و پیچ‌خوردگی وریدها یا سیاهرگ‌های درون کیسه بیضه
  • مواجه شدن با مشکلات ناباروری در مردان بالغ
  • تورم کیسه بیضه
  • کاهش حجم بیضه در اطفال
  • احساس ناراحتی شدید و مداوم و وخیم‌تر شدن آن در طول روز
  • تسکین درد به هنگام دراز کشیدن به پشت


ناباروری از عوارض واریکوسل گرید3

خطرات و عوارض واریکوسل گرید ۳

آسیب بیضه

آسیب‌دیدگی بیضه در اثر ابتلا به واریکوسل، یک فرایند تدریجی است که مانع از رشد مناسب بیضه‌ها می‌شود و به مرور زمان شدت می‌یابد. گاهی ممکن است فرد دچار واریکوسل یک‌طرفه در بیضه شود که در این صورت یکی از بیضه‌ها رشد کمتری نسبت به دیگری خواهد داشت. درمان دیرهنگام واریکوسل گرید ۳ باوجود ایجاد تعادل در میزان تولید هورمون‌ها و سلول‌های جنسی، معمولاً اندازه بیضه را به حالت استاندارد نمی‌رساند.

ناباروری

واریکوسل گرید ۲ و ۳ با کاهش چشمگیر کمیت و کیفیت اسپرم‌ها، قدرت باروری مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از میان مردانی که ناباروری اولیه را تجربه کرده و هیچ‌گاه صاحب فرزند نشده‌اند، ۴۰ درصد به بیماری واریکوسل مبتلا هستند. همچنین این بیماری در میان ۸۰ درصد از مردان دارای ناباروری ثانویه (بروز ناباروری پس از یک یا چندبار فرزندآوری) مشاهده می‌شود.

کاهش تستوسترون

کاهش تولید تستوسترون در بدن مردان از عوارض ابتلا به واریکوسل می‌باشد. واریکوسل درجه ۳ با آسیب به سلول‌های تولیدکننده این هورمون، عملکرد آن‌ را مختل می‌کند و باعث مشکلاتی در صفات ثانویه مردانه همچون تن صدا، رشد توده عضلانی، موهای بدن، میل جنسی و… می‌شود. لازم به ذکر است که در بسیاری از مردان پس از جراحی بیضه (واریکوسلکتومی)، سطح هورمون تستوسترون به میزان 100ng/dL افزایش می‌یابد.

کاهش تولید تستوسترون در بدن مردان از عوارض ابتلا به واریکوسل می‌باشد.

احساس درد

درد و ناراحتی یا احساس سنگینی و کشش در بیضه‌ها، از دیگر علائم واریکوسل گرید ۳ می‌باشد که اغلب با ایستادن و بلند کردن یا کشیدن اشیاء شدت پیدا می‌کند. در ۵۰ درصد از مردان، پس از جراحی نیز احساس درد وجود خواهد داشت؛ اما در سایر بیماران ممکن است فرد پس از عمل، احساس بهتری داشته باشد.

1
بیشتر بخوانید: عوارض بعد از عمل واریکوسل چیست؟

واریکوسل گرید ۳ چگونه باعث ناباروری می شود؟

همان‌طور که ذکر شد، بروز ناباروری از جدی‌ترین پیامدهای ابتلا به واریکوسل است. افزایش دمای بیضه، باعث تغییراتی اساسی در بدن می‌شود که دو اختلال را در تولید اسپرم به‌وجود می‌آورد:

  • اول اینکه افزایش دما با کاهش تولید هورمون مردانه تستوسترون، عوارضی همچون کم شدن تعداد اسپرم (oligoasthenoteratozoospermia)، ایجاد نقص در اسپرم، کاهش توانایی شنا کردن و تحرک اسپرم‌ها و همچنین کاهش قدرت اسپرم برای لقاح با تخمک را به دنبال می‌آورد.
  • دومین آسیب ناشی از افزایش دمای بیضه هم با تغییرات شیمیایی و تخریب DNA، لایه بیرونی (غشای اسپرم) و سلامت اسپرم‌ها را به خطر می‌اندازد.


تماس با ما

برای دریافت هرگونه مشاوره و راهنمایی درباره درمان ناباروری در مردان با ما تماس بگیرید:

03537283090 داخلی 232شماره WhatsAppتلگرامفیسبوکایمیل


علت بروز مشکلات باروری در اثر اختلال جریان خون بیضه این است که تولید اسپرم کافی و باکیفیت، به شدت به دمای بیضه‌ها وابسته است. در حالت نرمال، بیضه‌ها باید دمایی حدود ۲ تا ۴ درجه سلسیوس کمتر از دمای درونی بدن داشته باشند. بااین‌حال، عدم خروج به‌موقع خون از بیضه‌ها و ایجاد حالت ایستایی در آن به علت واریکوسل، دمای بیضه‌ها را بالاتر از حد استاندارد می‌برد و فرایند تولید اسپرم را مختل می‌کند.

از طرفی دیگر، در رگ‌های بیضه، خون سیاهرگی جاری می‌باشد که با داشتن اکسیژن کمتر و مواد زائد بیشتر، به بیضه‌ها آسیب می‌رساند و سبب بروز نقص در فرایند اسپرم‌سازی می‌شود.

بیماری بیضه
بیشتر بخوانید: کدام یک از بیماری های بیضه مردان باعث ناباروری می شود؟


تشخیص واریکوسل گرید ۳ با علائم ظاهری بیضه

راه های تشخیص واریکوسل گرید ۳

برخی از انواع واریکوسل با مشاهده ظاهری قابل تشخیص است و برای شناسایی برخی دیگر، باید از سونوگرافی استفاده کرد. پزشک با سونوگرافی کیسه بیضه و مشاهده تصویری دقیق از اندازه رگ‌های اسپرمی، شدت بیماری را بر اساس گرید ۱، ۲ یا ۳ مشخص می‌کند. در ادامه، تعدادی از روش‌هایی که برای تأیید ابتلا به واریکوسل مورد استفاده قرار می‌گیرد، شرح داده شده است:

معاینه فیزیکی

نکته حائز اهمیت در تشخیص واریکوسل گرید ۳ این است که این نوع از واریکوسل، معمولاً علائم آشکارتری دارد و با معاینه فیزیکی و بدنی نیز با قطعیت زیادی می‌توان ابتلا به آن را تأیید کرد. البته در هر حال، تأیید نهایی بیماری به انجام آزمایش‌های تکمیلی وابسته است.

در واریکوسل گرید ۳، پزشک با یک معاینه معمولی به بررسی شکل ظاهری و احساس بیضه‌ها حین لمس می‌پردازند که معمولاً آن‌ها را به‌عنوان «کیسه کرم» توصیف می‌کنند. همچنین متخصص اورولوژی برای معاینه، از فرد می‌خواهد که در حالت ایستاده یک نفس عمیق بکشد و آن را نگه دارد. سپس اورولوژیست با لمس پوست کیسه بیضه در بالای بیضه‌ها، رگ‌های بزرگ‌شده را پیدا می‌کند که این روش به «مانور والسالوا» معروف است.

پزشک همچنین می‌تواند با استفاده گوشی پزشکی، واریکوسل گرید 3 را تشخیص دهد. در این روش، بیمار در حالت استراحت قرار می‌گیرد و پزشک فقط به صدای پمپاژ شریان خونی که کنار بیضه می‌گذرد، گوش می‌کند. در این حالت، به دلیل کند بودن جریان خون درون رگ‌ها، صدایی شنیده نمی‌شود؛ اما در صورتی که فرد بیمار به سمت پایین فشار وارد کند، خون بیشتری به درون کیسه بیضه وارد می‌گردد و صدایی تحت عنوان صدای راش، شنیده می‌شود.

سونوگرافی

سونوگرافی که امروزه به‌عنوان بهترین روش غیرتهاجمی جهت تشخیص واریکوسل محسوب می‌شود، شامل دو قسمت است: ابتدا سونوگرافی کامل بیضه صورت می‌گیرد که به اندازه‌گیری قطر وریدها و شناسایی سایر ناهنجاری‌ها کمک می‌کند و باید گفت از هر سه مرد نابارور که در معاینه بدنی مورد مشکوکی ندارند، یک نفر در سونوگرافی نتایج غیرطبیعی دارد.

قسمت دوم ارزیابی سونوگرافی نیز به اندازه‌گیری میزان خون عبوری از کنار پروب در حین فشار دادن، مربوط می‌شود. برای بررسی این جریان خون می‌توان صدا یا تصویر رنگی آن را بررسی کرد و ابتلا یا عدم ابتلا به واریکوسل را مشخص نمود.

سونوگرافی از بهترین روش های تشخیص واریکوسل است.


به‌طورکلی، سونوگرافی جهت ثبت تصاویر داخلی بدن به کمک امواج صوتی به کار می‌رود و درصورتی که درون کیسه بیضه‌ها رگ‌هایی با قطر بیش از ۳ میلی‌متر و جریان خون اشتباه حین لمس دیده شود، پزشک ابتلا به بیماری را تأیید می‌کند.

گاهی نیز ممکن است پزشک برای اطمینان از عملکرد بیضه، تست‌های تشخیصی دیگری مانند آزمایش اسپرم را به بیمار توصیه کند.

آیا همه افراد مبتلا به واریکوسل گرید ۳ باید درمان شوند؟

عدم درمان واریکوسل با کوچک کردن بیضه‌ها و کاهش کیفیت مایع منی موجب بروز مشکلات باروری در مردان می‌گردد. البته به گفته پزشکان، اگر نتیجه آزمایش تحلیل مایع منی نرمال باشد نیازی به درمان نیست؛ ولی درصورت نرمال نبودن منی باید در اولین فرصت نسبت به درمان بیماری اقدام کرد. درواقع، گذر زمان باعث بروز آسیب‌های پایدار و غیرقابل درمان به بیضه می‌شود و خطر ابتلا به ناباروری را در سال‌های آینده افزایش می‌دهد.

درمان واریکوسل
بیشتر بخوانید: آشنایی با عمل واریکوسل بیضه؛ روش ها، فواید و عوارض


واریکوسل گرید ۳ با کاهش کیفیت مایع منی موجب بروز مشکلات باروری در مردان می‌گردد.

روش درمان واریکوسل گرید ۳

اصلی‌ترین روش‌های درمان واریکوسل گرید ۳ شامل جراحی باز، جراحی لاپاراسکوپی و آمبولیزاسیون زیرپوستی می‌شود. انتخاب هریک از این روش‌ها به شدت بیماری، علائم و عوارض بیماری و همچنین تمایل یا عدم تمایل فرد به فرزندآوری بستگی دارد.

در برخی موارد حتی باوجود ابتلا به واریکوسل گرید ۳، فرد می‌تواند صاحب فرزند شود و اقدام به درمان بیماری خود نکند؛ بااین‌حال درصورت تجربه درد، بروز ناباروری و تضعیف بیضه، باید روش درمانی مناسب را انتخاب نمود.

هدف از جراحی و درمان واریکوسل، بهبود وضعیت رگ‌های بیضه‌ها جهت بهبود جریان خون است که منجر به افزایش کمیت و کیفیت اسپرم‌ها می‌شود. همچنین درمان واریکوسل به‌ویژه در میان نوجوانان، با هدف رفع مشکلاتی نظیر درد شدید و مداوم، آتروفی بیضه پیشرفته و تولید اسپرم‌های غیرنرمال صورت می‌گیرد.

جراحی واریکوسلکتومی

عمل جراحی واریکوسلکتومی (Varicocelectomy) رایج‌ترین روش درمان واریکوسل گرید ۳ است که درصورت استفاده از میکروسکوپ، امکان مشاهده بهتر منطقه آسیب‌دیده را برای پزشک فراهم می‌کند. همچنین این روش با ایجاد عوارض و خطرات کمتر، اغلب تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

درمان واریکوسل گرید ۳


روند عمل به این صورت است که برشی برای دسترسی به طناب بیضه زده می‌شود و پزشک رگ‌های مشکل‌دار را پیدا می‌کند؛ سپس با برش و گره زدن این رگ‌ها، خون تجمع ‌یافته از بیضه خارج می‌گردد. استفاده از میکروسکوپ به افزایش دقت عمل کمک می‌کند و حتی ساختارهایی همچون مجرای وابران و شریان‌ها قابل مشاهده می‌باشد.

از آنجایی که هرگونه صدمه به شریان‌های عروقی و دیافراگم‌ها روی جریان اسپرم و سلامت بیضه‌ها اثر می‌گذارد؛ لذا تخصص و دقت بالای جراح در این عمل اهمیت زیادی دارد.

واریکوسلکتومی لاپاراسکوپی

بیمار در واریکوسلکتومی لاپاراسکوپی تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد و برای تخلیه ادرار جهت جلوگیری از اختلال در جراحی، از یک کاتتر درون مثانه استفاده می‌شود. پزشک ابتدا یک برش کوچک زیر ناف (شکم) می‌زند و شکم را از هوا پر می‌کند. سپس دوربین با ابزار مخصوصی درون شکم قرار می‌گیرد و دو برش اضافی نیز برای قراردهی دو ابزار کار، در دیواره شکم ایجاد می‌شود.

بدین ترتیب با مشاهده محل رگ‌های موردنظر، پزشک عمل جراحی را انجام می‌دهد و سپس محل برش‌ها را بخیه می‌زند.

جراحی واریکوسل

آمبولیزاسیون زیرپوستی

در این روش با ایجاد یک برش کوچک در کشاله ران، لوله‌ای طولانی وارد رگ پا می‌شود و تحت هدایت اشعه ایکس به بزرگ‌ترین رگ بدن (ورید اجوف) راه می‌یابد. سپس با ورود به رگ اصلی، ماده‌ای جهت انسداد آن قرار می‌گیرد. البته احتمال انسداد کامل و جلوگیری از انتشار بیماری با این روش وجود ندارد؛ چراکه گاهی از مسیرهای مویرگی، انسداد رگ‌ها دور زده می‌شود.

واریکوسلکتومی میکروسکوپی زیر اینگوینال

طی این روش، یک برش بالای آلت تناسلی انجام می‌شود و اگر دو طرف تحت عمل قرار بگیرد، پزشک دو برش ایجاد می‌کند. محل برش‌ها، همان محل خروج طناب اسپرماتیک (بخش حامل رگ‌ها، عروق بیضه، عضلات، وریدها و لنف‌ها) از دیواره شکم می‌باشد. لازم به ذکر است از آنجایی که در این روش هیچ برشی روی شکم صورت نمی‌گیرد، درد و ناراحتی بعد از عمل و مدت‌زمان ریکاوری کمتر می‌باشد.

همچنین استفاده از میکروسکوپ با نشان دادن واضح تمام رگ‌ها، خطر آسیب به عروق و لنف‌های تخلیه‌کننده مایعات را کم می‌کند. 

واریکوسلکتومی اینگوینال

برای انجام واریکوسلکتومی اینگوینال در زیر شکم و زیر ناف برش می‌خورد؛ سپس به کمک لنز بزرگنمایی یا حتی با چشمان غیرمسلح، رگ‌های موردنظر بریده می‌شود. چنین برشی بالاتر و البته طولانی‌تر از یک برش زیر اینگوینال است و اسکار یا جای زخم آن قابل رؤیت می‌باشد. ضمناً به‌دلیل استفاده از برش شکمی، درد بعد از عمل و مدت‌زمان لازم برای بهبودی بیشتر خواهد بود.

در جراحی واریکوسل اینگوینال رگ‌های موردنظر بریده می‌شود.

واریکوسلکتومی رتروپریتونال

در واریکوسلکتومی رتروپریتونال علاوه‌بر برش شکمی، یک برش بالاتر هم برای قطع وریدها صورت می‌گیرد. جای زخم این برش کاملاً واضح می‌باشد و به علت وجود برش‌های شکمی، میزان درد و مدت بهبودی پس از آن زیاد است. همچنین احتمال شکست درمان در این روش ۱۵ تا ۲۵ درصد و خطر هیدروسل حدوداً ۷ درصد می‌باشد.

روش‌های درمان خانگی بیماری واریکوسل گرید ۳

روش‌های درمان خانگی در کنار درمان توسط پزشک می‌تواند سرعت بهبود بیماری را افزایش دهد. روش‌های درمان خانگی بیماری واریکوسل گرید ۳ شامل موارد زیر است:

  • روزانه دو تا سه بار از کمپرس یخ به مدت 15 دقیقه بر روی کیسه بیضه‌ها و یا کشاله ران استفاده کنید.
  • از حرکات مخصوص یوگا برای درمان این بیماری کمک بگیرید.
  • در مدت درمان خود از انجام کارهای بدنی سخت مانند دویدن، پریدن و یا بلند کردن اشیا سنگین خودداری کنید.
  • فیبر را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا به هیچ وجه دچار یبوست نشوید.
  • عصاره گیاه شاه بلوط هندی می‌تواند به مقدار بسیار زیادی به درمان واریکوسل کمک کند.
  • زالو درمانی در صورت صلاح دید پزشک معالج می‌تواند به روند درمان شما کمک کند.

خطرات جراحی واریکوسل گرید ۳

به‌طورکلی، عمل جراحی برای درمان واریکوسل گرید ۳ یک روش نسبتاً کم‌خطر محسوب می‌شود؛ بااین‌حال، احتمال بروز عوارض زیر در حین عمل یا پس از آن وجود دارد:

  • آسیب دیدن شریان‌ها و سرخرگ‌ها
  • بروز عفونت
  • آتروفی بیضه
  • درد در ناحیه شکم
  • کبودی و تورم
  • تجمع مایعات در اطراف بیضه‌ها یا دیگر قسمت‌های بدن
  • ظهور مجدد واریکوسل


عوارض جراحی واریکوسل گرید ۳

مراقبت های بعد از عمل واریکوسل گرید ۳

اگرچه جراحی واریکوسل میکروسکوپی یک عمل سبک و سرپایی به مدت حدوداً ۱ ساعت است و سرعت بهبودی بالایی دارد؛ اما پس از این عمل نیز باید اقدامات و مراقبت‌هایی صورت گیرد که علاوه‌بر کاهش درد و عوارض احتمالی، به افزایش سرعت ریکاوری بدن کمک کند؛ این اقدامات به شرح زیر است:

  • مصرف دارو تحت‌نظر پزشک برای کنترل درد و ناراحتی
  • بازگشت به محیط کار بعد از گذشت ۱ روز (برای مشاغل کم‌تحرک)
  • اجتناب از ورزش به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز پس از عمل واریکوسل گرید ۳
  • بازگشت به سایر مشاغل بعد از ۵ الی ۷ روز
  • پرهیز از فعالیت‌های سنگین
  • خودداری از بلند کردن اجسام با وزن زیاد به مدت ۲ هفته
  • استراحت کافی در دوران نقاهت
  • مراجعه منظم به پزشک و پیگیری نتیجه درمان با سونوگرافی


مراقبت های بعد از عمل واریکوسل
بیشتر بخوانید: بعد از عمل واریکوسل چه باید کرد؟


مراجعه منظم به پزشک و پیگیری نتیجه درمان با سونوگرافی، از مرلقبت های بعد از عمل واریکوسل

آزواسپرمی و واریکوسل درجه ۳

آزواسپرمی یکی از بیماری‌های نسبتاً رایج در میان مردان است که به معنی عدم تولید یا عدم مشاهده اسپرم در اندام‌های جنسی مرد می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در گروهی از مبتلایان به واریکوسل، درمان این بیماری موجب بهبود آزواسپرمی شده است. به عبارت دیگر، معمولاً برای ۵۰ درصد افراد دارای آزواسپرمی می‌توان با عمل جراحی به افزایش نطفه‌سازی کمک کرد و شانس حاملگی طبیعی برای زوج را تا ۳ برابر نسبت به سایر درمان‌ها افزایش داد.

البته پیش از انجام عمل واریکوسلکتومی برای مبتلایان به آزواسپرمی، ویژگی‌ها و مشکلات ژنتیکی آنان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا علت آزواسپرمی شناسایی شود؛ زیرا اگر عدم تولید اسپرم ناشی از اختلالات ارثی باشد عمل جراحی سودی برای آن‌ها نخواهد داشت. همچنین بررسی درجه واریکوسل، اندازه بیضه، مقادیر هورمونی بدن و پارامترهای آزمایش پیش از اقدام به جراحی، به تصمیم‌گیری مناسب‌تر درخصوص درمان کمک می‌کند.

درمان اسپرم صفر در مردان
بیشتر بخوانید: آیا اسپرم صفر قابل درمان است؟


واریکوسل گرید 3 ممکن است در برخی افراد سبب آزواسپرمی شود.

ارتباط واریکوسل گرید ۳ با هیدروسل

در حالت نرمال و طبیعی، همیشه مقداری مایع لغزنده _جهت حرکت آزادانه بیضه_ درون کیسه بیضه تولید می‌شود که مقدار اضافی آن توسط سیاهرگ‌های کیسه بیضه تخلیه می‌گردد؛ اما اگر این اتفاق نیفتد، تجمع مایعات درون کیسه بیضه موجب بروز عارضه «هیدروسل بیضه» یا «آب آوردن بیضه» می‌شود.

اگر فردی به عارضه واریکوسل مبتلا شود و رگ‌های متورم‌شده بیضه به صورت کامل توسط جراح درمان نشود و یا در صورت عدم استراحت کافی بیمار بعد از عمل واریکوسل، احتمال دارد که آب دور بیضه جمع گردد و عارضه هیدروسل به وقوع بپیوندد. در این‌گونه موارد، اگر آب اطراف بیضه کم باشد، عارضه نیاز به درمان ندارد و بیماری بهبود می‌یابد؛ اما اگر بیضه بیش‌ازحد متورم و بزرگ شود بهترین راه درمان آن، تخلیه آب اطراف بیضه است.

پیشگیری از بیماری واریکوسل

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. بنابراین بهتر است قبل از بروز مشکل و انجام روش‌های درمان بیماری واریکوسل، به دنبال روش‌های پیشگیری از بروز آن باشید. راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند که بتوانید از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

  • ناحیه کشاله ران خود را بیش از اندازه تحت فشار قرار ندهید. برای مثال از پوشیدن شلوارهای تنگ در این قسمت خودداری کرده و یا ورزش‌های سنگین انجام ندهید.
  • بدن خود را با خوردن روزانه آب و دیگر نوشیدنی‌های سالم هیدراته نگه دارید. مقدار کافی مایعات در بدن از آسیب‌های وریدی جلوگیری کرده و ph بدن را تنظیم می‌کند.
  • اگر اضافه وزن یا فشار خون بالا دارید، حتما به فکر کنترل و درمان باشید.
  • هیچ چیز به اندازه ورزش کافی مانند روزانه 20 دقیقه پیاده روی و یا حرکات یوگا، نمی‌تواند سلامتی را به شما هدیه کند.
  • از ایستادن‌های طولانی مدت خودداری کنید. اگر شغل شما چنین چیزی را ایجاب می‌کند، حتما یک صندلی کنار خود داشته باشید تا بتوانید در هر زمان ممکن روی آن بنشینید.

چه زمانی می بایست به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی، در صورت مشاهده نشانه‌هایی ازقبیل تغییر در اندازه، شکل و ظاهر بیضه، وجود توده یا تورم در ناحیه بیضه، احساس رگ‌های بزرگ غیرعادی یا رگ‌های پیج‌خورده درونس بیضه و یا مشکلات باروری می‌بایست به پزشک مراجعه نمود و در صورت تأیید واریکوسل گرید ۳، درمان‌های لازم را آغاز کرد.


36 دیدگاه

نظر شما

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام بنده سال 83 عمل واریکسل گرید 3 انجام دادم ولی نابارور هستم. تو این مدت به پزشک مراجعه نکردم. آیا امکان معالجه هست اقدام کنم؟

    • پیش فرض
      نوشین دهقان
      -

      سلام دوست عزیز. وقت به خیر

      باید به پزشک مراجعه کنید و آزمایشات لازم انجام شود تا مشخص شود.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام بنده ۵۰ سال دارم چند روز که برای چکاب سونوگرافی بیضه دادم بیضه چپ گرید ۳ و بیضه راست گرید دو دارد و کمی درد دارم و حالت نعوظ دارم آیا نیاز به عمل دارم

    • پیش فرض
      نوشین دهقان
      -

      سلام دوست عزیز. وقت بخیر

      بله واریکوسل گرید 3 با تایید پزشکتان احتیاج به عمل جراحی دارد.

      با تشکر و آرزوی بهروزی

    • پیش فرض
      کاربر
      -

      سلام من سنوگرافی دادم گفتن واریکوسل گرید ۳دارید ،بعدش آزمایش اسپرم دادم دکتر گفت هیچ مشکلی ندارید ،الان بنظرتون باید چکار کنم

      • پیش فرض
        حبیب ابراهیمی
        -

        سلام دوست عزیز

        واریکوسل گرید 3 شدید ترین نوع واریکوسل هست بهتره مجدد چند ماه بعد دوباره ازمایش اسپرم انجام دهید

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    کدام روش برای درمان واریکوسل بهتر است؟

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز. برای درمان واریکوسل ممکن است شرایط هر فرد متفاوت باشد و بالطبع روشی هم که استفاده می شود ممکن است متفاوت باشد. اما نکته ای باید به آن توجه کنید این است که ابتدا باید معاینه توسط پزشک انجام شود و سنو بررسی شود که بتوان در مورد روش درمان نظر داد. اگر تمایل دارید درباره درمان واریکوسل بیشتر بدانید، مطلب آشنایی با عمل واریکوسل رادینا سلامت را از دست ندهید.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام بنده واریکسل گرید ۳ دارم.ازمایش تست اسپرم من نشون میده که غلظت اسپرم من در هر میلی لیتر تقریبا ۴ میلیون میشه ، یعنی کمتر از اون حالت نورمال که حدودا باید بالای ۱۵ میلیون باشه ، به نظرتون عقیم شدم؟؟ ایا عمل کنم دوباره به حالت اول بررمیگرده ؟

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز،

      واریکوسل گرید ۳ شدید نوع بیماری واریکوسل است که ممکن است سبب کاهش کیفیت و تعداد اسپرم و ناباروری شود. گاهی با توجه به شرایط بیمار ممکن است برای درمان روش جراحی پیشنهاد شود اما این عمل جراحی لزوما سبب افزایش قابل توجه تعداد اسپرم نمی شود. بهتر است حتما با پزشک خود درباره روش درمان صحبت کنید. برای بارداری نیز شما می توانید از روش های کمک باروری مانند روش آی وی اف استفاده کنید.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام وقت بخیر من هم 11سال ازدواج کردم یه پسر11ساله دارم. پارسال رفتم دکتر که بچه دار نمیشیم آزمایش سونو گرفت گفتن مشکل داری واریکوسل 3 داری وباید جراحی انجام بدید. بنظرشما عمل برای بهبودش خوبه؟ راه دیگه نداره؟ بعضیا میگن عملش عواقب داره.

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز

      درمان واريکوسل دارویی نبوده و فقط از طریق جراحی قابل درمان است. عمل واريكوسل اگر توسط ارولوژيست مجرب انجام شود احتمال عوارض را به حداقل می رساند. احتمال بروز عوارض در روش جراحي ميكروسكوپی نسبت به ديگر روش ها به مراتب كمتر است. بهتر است درباره بهترین روش جراحی متناسب برای درمان شما با پزشک خود مشورت کنید.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام بنده واریکوسل گرید ۱در سمت چپ دارم ولی خیلی بیضه هام شل میشن و گرم. بنظرتون عمل کنم یا نه؟

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز

      واریکوسل گرید 1 که با نام واریکوسل خفیف هم شناخته می شود نیازی به حراحی ندارد اما توصیه می شود اگر مجرد هستید یا متاهل هستید و در آینده قصد فرزندآوری دارید، توصیه می کنیم ۲ نوبت بفاصله ۲ تا ۳ هفته ازمایش اسپرم بدهید و اگر نرمال باشد مشکلی برای شما وجود ندارد.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام بنده یه پسر۱۱ ساله دارم وواریکوسل گرید 3 مبتلا شدم پزشک بهم گفت بایدعمل بشم ایابعدازعمل هم دوباره بچه دارمیشم؟

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    بنده ۵ساله واریکسل گرید۳ دارم. ایا نابارور شده ام؟

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    همسر بنده واریکوسل گرید سه داره باید عمل بشه یه فرزند داریم می‌خوایم باز بچه دار شیم. امیدی هست برای بعد عمل؟

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز

      اصولا بعد از عمل واریکوسل کیفیت اسپرم ها بهبود می یابد ولی برای بارداری باید تا چند ماه بعد از عمل صبر کرد. در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام عرض ادب. مدت چهار سال میشود که عمل واریکوسل انجام دادم بیضه هام کوچک شدن ودرد هم دارد نمیفهمم چرا میشه برام توضیح دهید

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز. اگر تازه دچار درد شدین احتمالش هست که واریکوسلتون عود کرده باشه به یک ارولوژیست مراجعه کنید معاینه بشید و دو بار ازمایش اسپرم بدین به فاصله دو هفته

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من سال ۹۵ عمل واریکوسل انجام دادم ولی چند ماه پیش سونوگرافی رفتم دوباره واریکوسل 3 دارم دوباره جراحی کنم چه خطراتی داره؟

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      عوارض عمل مجدد واریکوسل مانند عمل دفعه اول هست و تفاوتی ندارد.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من عمل واریکوسل گرید 3 شدید داشتم عمل کردم تو پرونده نوشته ک همزمان ترمیم کف کانال هم انجام شده یه جاهایی هم کلمه هرنی دیدم و اینکه دکتر بافت واریکوسل رو به پاتولوژی ارسال کرده به نظرتون چه چیز مشکوکی مشاهده کردن

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز

      باید ازمایشات شما بررسی شود. برای این منظور با شماره 03537283090 تماس بگیرید یا از طریق شبکه های اجتماعی به شماره 09223401365 با ما در تماس باشید.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام وقتتون بخیر من 3ساله ازدواج کردم ولی هنوز بچه دار نشدم رفتم دکتر بعداز آزمایش وسونوگرافی تعداد اسپرم 12 میلیون و واریکوسل گرید 3در بیضه چپ مشاهده میشه دکتر بعدازمشاهده کپسول افلوساکسین و سلن پلاس برام تجویز کرده بنظر شما باید چکار کنم ممنون میشم راهنمایی فرمایین

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز

      لازم است که آزمایش ها و سونوگرافی های شما بررسی شود.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    با عرض سلام خسته نباشید من تقریبا ۱ ماه پیش عمل کردم دکتر قبل عمل گفت دردش باز هست زیاد هم خوب نمیشی ازم امضا کتبی گرفت گرید ۳ داشتم الانم همون درد قبل عمل و دارم یعنی عود کرده؟

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز

      به پزشک معالج خود برای معاینه مراجعه کنید. امکان عود وجود دارد.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام جناب .من واریکسل گرید ۳ دارم سمت چپ ۲۶ سالمه من تا حالا یادم نمیاد بیضه ام درد کرده باشه همه چیز نرماله .عروسی کردم بچه دار هم شدم بازم عمل لازمه ؟؟

    • پیش فرض
      حبیب ابراهیمی
      -

      سلام دوست عزیز

      خیر به عمل نیاز ندارید ولی حتما معاینه های دوره ای زیر نظر متخصص اورولوژیست انجام دهید.

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام تا حالا کسی بود گرید ۳ داشته باشه عمل کنه کیفیت اسپرمش دوبار برگرد سرجاش

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام نامزد من واریکوسل گرید ۳ داشته عمل کرده . یعنی نابارور هستش؟ خودش میگفت توی ازمایشام تعداد اسپرمم پایین تر از حد نرماله. چه کاری میشه انجام داد؟ خیلی نگرانم

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام من ۳۱ ساله و مجردم و چکاپ سونوگرافی واریکوسل گرید ۳ نشون داده اما هیچ دردی ندارم، آیا لازمه پیگیری کنم. ممکنه نابارور بشم؟

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام خسته نباشید دکتر اورولوژیست خوب معرفی میکنید؟ یا در استان همدان یا تهران چند روز پیش آزمایش دادم گفتن واریکوسل گرید ۳ هست

  • پیش فرض
    کاربر
    -

    سلام. برای جراحی واریکوسل کدوم دکتر باید رفت

    • پیش فرض
      فاطمه وجهی
      -

      دوست عزیز سلام

      باید به پزشک ارولوژی (غدد و مجاری ادراری ) مراجعه کنید